Dawn Landes bracht in 2018 de fantastische plaat Meet Me at the River uit, maar de dit jaar verschenen ROW was al veel eerder in de maak. Zeven jaar om precies te zijn. Dawn Landes en schrijver Daniel Goldstein bedachten zeven jaar geleden een musical te schrijven. Het zou gebaseerd worden op het avontuur van Tori McClure. McClure deed eind jaren 90 twee pogingen om roeiend vanuit Amerika de Atlantische oceaan over te steken. Het zou de eerste vrouw en Amerikaan worden die al roeiend de oceaan overstak.

Het album ROW is dan ook een heuse concept plaat geworden. Het verhaal van McClure is vertaald in het boek A Pearl in the Storm en van daaruit is de musical ontstaan. Dawn Landes heeft de muzikale omlijsting verzorgd in de vorm van een album. ROW is net zoals McClure’s verhaal een episch spektakel geworden.

ROW bestaat uit 18 nummers die allemaal een aspect aanhalen van de twee pogingen die McClure heeft gedaan om de Atlantische oceaan over te steken. De eerste poging in 1998 loopt voor McClure niet goed af en ze verliest daarbij bijna haar leven. De tweede poging in 1999 lukt het haar wel in bijna een record tijd.

Op album opener Independent Spirit staat ze aan het begin van McClure haar reis die ze begint in New York. Zo roeien we figuurlijk gezien d.m.v. de muziek mee met McClure haar reis op zee, welke herinneringen ze ophaalt tijdens de reis en de problemen die ze onderweg tegenkomt.

De twee pogingen worden verwoord op ROW. Het heeft muzikaal gezien veel epische en bombastische momenten zoals op titelnummer ROW en First Storm, Moby Dick. Je voelt met het luisteren de hoge wateren die McClure heeft moeten trotseren. Maar er was voor McClure ook tijd om na te denken en tot bezinning te komen.

Dat doet ze bijvoorbeeld op Ode to Eric Fee waar ze terug denkt aan haar eerst liefde. Maar met weken geen menselijk contact op zee begint ze te hallucineren en komt op liefelijke liedje Oh Amelia, de geest van Amelia Earhart op bezoek. Earhart was de eerste vrouwelijke piloot die de Atlantische oceaan overvloog.

ROW is zo’n 50 minuten lang, maar je blijft geboeid en geïntrigeerd de reis uitzitten. De productie is vol, rijk en er zijn geen instrumenten bespaard gebleven. Daarnaast zijn er voornamelijk artiesten gebruikt uit McClure’s thuisstaat Kentucky. Ook Dawn Landes komt uit Kentucky. Ondanks dat Landes nu vooral in Nashville verblijft keert ze met ROW terug naar haar thuisstaat. Een win-win situatie.

Uiteindelijk is ROW het meer dan zeven jaar wachten waard geweest. Landes heeft er een fantastisch album van gemaakt en ik kan mij niet voorstellen dat de musical van een niet zelfde soort kwaliteit is. Het verhaal is episch aan alle kanten en mooi verdeeld over 18 nummers. Aan te raden is om de cd aan te schaffen op Landes haar Bandcamp pagina, want dan krijg je een duidelijk beeld van wie Tori McClure is en welk verhaal achter elk liedje zit.

ROW is nu te beluisteren via Spotify en Apple Music en als cd of digitale download te bestellen via Dawn Landes haar Bandcamp pagina.