Angus & Julia Stone – Life is Strange

Angus & Julia Stone - Life is Strange album cover

De eerste helft van 2009 is een periode die ik niet snel zal vergeten. Mijn eerste grote reis naar de andere kant van de wereld. Australië om precies te zijn. In die periode was ik nog niet bekend met het Australische duo Angus & Julia Stone, maar daar kwam een jaar later verandering in. Toen kwam de plaat Down the Way uit van dit duo. Een plaat die de goed geïnformeerde folk luisteraar als een van de beste folk platen van die periode beschouwt.

En natuurlijk staat Down the Way nog als een huis. Latere platen waren minder verrassend, maar nog steeds van uitstekend niveau. Angus en Julia hebben ook zo hun eigen projecten en de afgelopen jaren was het redelijk stil rondom broer en zus. Angus richtte zich op zijn band Dope Lemon en Julia op haar solo carrière, waarvan plaat Sixty Summers eerder dit jaar uitkwam. Overigens goede pop plaat.

Heel onverwachts kondigde ze vorige week opeens Life Is Strange aan. Een plaat die samengaat met de gelijknamige videogame. Maar we hebben hier niet te maken met een concept album of andere rare taferelen. Life Is Strange is een volwaardig nieuwe Angus & Julia Stone album. En na een aantal beluisteringen in het weekend voelt dit toch weer erg vertrouwd en mooi aan. Alsof ze nooit zijn weggeweest.

Want dat is wat Life Is Strange hier ons aanbiedt. Folk liedjes met wisselende vocals met hier en daar pop invloeden. De melodieën nestelen weer snel in je hoofd, zoals dat ook bij eerdere platen het geval is. Ondanks dat Angus en Julia nu een aantal platen onderweg zijn verveelt het geen moment. Het is geen Down the Way, maar Life Is Strange mag wel degelijk opgemerkt worden en is misschien kwalitatief gezien beter dan de vorige twee platen.

Het doet mij goed om dit duo na vier jaar weer te horen met nieuwe muziek. Ze vechten elkaar letterlijk en figuurlijk nog niet de tent uit. Naast muziek maken wonen ze namelijk samen bij elkaar. Nee, ieder geeft elkaar de ruimte om eigen projecten na te jagen en als er ruimte is komen ze samen om muziek te maken. Mooier dan dat kan toch niet?

Voor velen kwam Life Is Strange als een verrassing, maar dat betekent niet dat dit als een te snel album-project kan worden gezien. Nummers steken allemaal prima in elkaar en zijn erg sterk. Dit is hoe ik Angus & Julia Stone wil horen en niet meer dan dat. Ze kennen de formule inmiddels en weten dat steeds opnieuw bijzonder goed uit te spelen. Dit Australische duo is bezig met een ijzersterk oeuvre aan het opbouwen en elk steentje telt voor de volle honderd procent mee. Life Is Strange is daar geen uitzondering in.