Birdy – Young Heart

Birdy - Young Heart album cover

De Britse Birdy, echte naam Jasmine van den Bogaerde, werd mega bekend met cover Skinny Love van Bon Iver. Vanaf toen ging alles in een sneltreinvaart en steeg haar populariteit naar ongekende hoogten. We hebben hier niet te maken met een eendagsvogeltje, maar een volwassen muziekartiest die weet wat ze wil. En met nieuwe plaat Young Heart geef ze haar carrière een glansrijk vervolg.

Verwacht van deze plaat niet teveel energie en uptempo tracks. Birdy houdt het op Young Heart vooral ingetogen en minimalistisch. Sommige verfijnde luisteraars zullen er moeite mee hebben, andere vinden het weer prachtig. Ik behoor tot de laatste categorie. Dit is pure folk muziek op z’n best. Birdy weet het allemaal zielsmooi te brengen en de plaat is krachtig in zijn eenvoud.

Vooral de muzikale inkleuring is subliem vervaardigd. Je hoort dat het allemaal best eenvoudig is opgezet, maar dan wel op een geniale manier. Young Heart bevat veel piano, akoestische gitaren en strijkers. Zeker dat laatste doet deze plaat haast sprookjesachtig maken. Ik geniet met volle teugen. Ze weet met elk nummer indruk te maken en houdt het niveau bijna een uur vast.

Dat het vijf jaar het geduurd voordat Birdy klaar was voor een nieuwe plaat op te nemen is opmerkelijk te noemen. Ze is op dit moment 25. Als je nagaat dat ze vanaf haar 14e constant in de muziekcyclus van albums opnemen en touren zit is het eigenlijk wel begrijpelijk dat ze de afgelopen tijd wat gas terug nam. En natuurlijk heeft de pandemie geholpen om alles te relativeren en in perspectief te plaatsen.

Als je naar de verkoop- en streamcijfers kijkt van de platen van Birdy begrijp je dat er een enorme druk op staat om steeds weer te presteren. Zoals gezegd is Birdy geen eendagsvogeltje, maar ze presteert continu. En dat is heel knap. Veel critici zijn lovend over Birdy en ze weet heel goed met de druk om te gaan. Young Heart maakt dat wel duidelijk.

Deze plaat zal niet voor iedereen geschikt zijn. Als je van rustige en dromerige folk muziek houdt waar je de tijd voor moet nemen kom je hier goed uit. Dan levert deze plaat optimaal. Maar krijg je toch meer een kick van uptempo tracks dan zou je verder moeten zoeken. Ook de teksten zijn alles behalve rauw, maar vooral liefelijk, zacht en teder. Net zoals Birdy zelf.

Birdy weet haar fans op een goede manier na vijf jaar te bedienen. Na zo lange tijd afwezig te zijn zijn ze haar niet vergeten. Integendeel, de verkoop- en streamcijfers zijn om over naar huis te schrijven. Nogmaals, erg knap dat ze weer kwalitatief goede muziek weet te maken. De spanning van Young Heart zit hem niet in de volle energie, maar vooral in de ingetogenheid. Je blijft tot het einde geboeid luisteren en verveelt geen moment. Heel mooi om te zien dat Birdy niet alleen van die ene hit bekend blijft, maar zich weet te ontwikkelen en door te blijven gaan. Chapeau.

Uitgebracht door Warner Music UK