Het voordeel van veel muziek luisteren is dat je sommige bands ziet opgroeien tot wereldklasse. Imagine Dragons is zo’n band. Ingestapt bij de eerste EP’s heeft deze band hele grote stappen gezet in een tiental jaar. It’s Time, die op een van de eerste EP’s verscheen alsmede op het officiĆ«le debuut album Night Visions, vergeet ik nooit meer. De potentie die ze toen lieten horen is uitgegroeid tot mega muziek machine.

De cijfers spreken voor zich. Ik had nooit kunnen bedenken dat ze zouden uitgroeien tot een mainstream band van wereldklasse. En ja, dan krijg je ook veel kritiek op je af. Imagine Dragons zou geen echte muziek maken en veel critici vinden de muziek slappe hap. Dat krijg je als je ambities ver rijken en je steeds groter wordt. Ondanks dat de album producties steeds groter werden bleef ik telkens een kijkje nemen bij de platen.

Ja, die mainstream, dat is wel duidelijk. Muziek voor de grote massa, muziek voor in stadions en muziek voor de luisteraar die vooral niet te veel eisen stelt. Dat is Imagine Dragons, en daar is niets mis mee. Ook Mercury Act 1 heeft zijn momenten en de wat mindere. In de kern is de band uit Las Vegas niet veel geƫvolueerd. De veranderingen ten opzichte van debuut Night Visions uit 2012 zijn minimaal, naar mijn mening. Sterke pop en rock muziek die zeer veilig binnen de lijntjes kleurt.

De verandering zit hem in de producer. Die taakpost heeft een upgrade gekregen. Niemand minder dan Rick Rubin zit achter de knoppen en gidst de Dragons naar nog meer epische muziek. Rubin werkte in het verleden samen met artiesten als Tom Petty, AC/DC, Red Hot Chili Peppers en Johnny Cash. Een producer van naam doet Imagine Dragons goed, want de kritiek die de band de afgelopen jaren te verduren kreeg was niet mals. En niet alleen muziekcritici, maar ook grote artiesten van naam.

Nogmaals, Mercury Act 1 is een prima plaat. Zonder al te veel eisen te stellen ga je hier plezier van hebben. Enig kritiekpuntje dan van mijn kant: het schreeuwerige gedoe van frontman Dan Reynolds in nummers zoals Giants en Cutthroat kunnen ze beter achterwegen laten, is nergens voor nodig. Persoonlijk vind ik het allerminst plezierig om naar te luisteren en haalt de plaat uit balans.

Maar daar tegenover staan goede pop nummers als opener My Life, Follow You en Easy Come Easy Go. Imagine Dragons hebben 3 jaar tijd nodig gehad om Mercury Act 1 te produceren. Ze zijn terug van weggeweest en leveren kwaliteit. Er zal genoeg kritiek komen op dit album, maar zoals ik al zei, het is maar welke eisen je stelt aan de muziek. Van Imagine Dragons hoeft je niet te verwachten dat ze net zoals Las Vegas broeders The Killers een album als Pressure Machine uitbrengen. Dat zit niet in ze en daar zitten de fans niet op te wachten. Mercury Act 1 is goed zoals het is, laat je daarom ook niet misleiden door de negatieve recensies. Prima plaat voor ontspanning en de meezingers.

Uitgebracht op Interscope Records