Jade Bird – Different Kinds of Light

Jade Bird - Different Kind of Light album cover

Jade Bird brak in 2019 door met haar titelloze debuut. Ze werd bedolven onder de positieve kritieken en ook de luisteraar wist haar te vinden. Zo’n eerste plaat is altijd moeilijk, je moet gelijk een goede eerste indruk maken. Daarbij komt wel kijken dat je al een heel leven aan songmateriaal kan schrijven. Hoe anders is dat met de tweede plaat. Veel artiesten lukt het niet om hetzelfde niveau te halen. Hoe anders is dat met Jade Bird.

Voor haar nieuwe album deed ze dan ook inspiratie op over de gehele wereld. Japan, Mexico, Nashville en in een remote hutje in upstate New York. Dat heeft tweede plaat Different Kinds of Light enorm geholpen. De plaat barst van de creativiteit van Bird en ze verbergt zich allerminst. Het is een directe plaat die je meteen bij de hand neemt en 15 nummers lang niet meer loslaat.

En eigenlijk doet Jade Bird lang niet zoveel anders dan dat ze bij haar debuut deed. Different Kinds of Light brengt eenzelfde muzikale inslag en hiermee versterkt ze haar fundamenten als opkomende Americana artiest. Zodra je een nummer van deze plaat hoort is het gelijk herkenbaar Jade Bird. Sommige artiesten benaderen albums op verschillende manieren, maar dat geldt niet voor Jade Bird. Daar heb ik helemaal geen moeite mee.

Het album luistert wat dat betreft weer heel lekker weg. Zoals Bird zelf aangeeft heeft ze de teksten wel op een andere manier benaderd dan haar eerste album. Voor Different Kinds of Light kiest ze vooral een invalshoek vanuit andere personages en niet zozeer haarzelf. Ze is wat dat betreft echt creatief aan de slag gegaan en nam alle invloeden van buitenaf op. Er zit wel degelijk ontwikkeling in.

We konden de afgelopen maanden al genieten van een vijftal vooraf vrijgegeven singles. Het liefst had ik ze niet gehoord, maar deze plaat kent dus 15 tracks. Je houdt er 10 over om te ontdekken. Zelf ben ik geen voorstander om zoveel nummers al van te voren te beluisteren, maar het mainstream publiek vraagt erom. Albums zoals Different Kinds of Light zijn voor de grote massa en die luisteren nu eenmaal geen albums meer, maar singles.

Dat doet absoluut geen afbreuk aan de kwaliteit van deze plaat. Als je denkt dat de singles uitblinken heb je het mis. Different Kinds of Light als geheel is de moeite waard om van begin tot einde te luisteren. Ik raad dit dan ook aan om te doen, want singles er tussen uit pikken is gewoon heel erg zonde van het album concept. En Jade Bird heeft duidelijk een 15-tal erg sterke Americana songs opgenomen die allemaal even waardig zijn.

In een recent interview speelde Jade Bird met het idee om een punk album op te nemen. Eigenlijk helemaal niet zo’n gek idee. Als je Different Kinds of Light goed beluistert dan heeft Bird de kracht om dit waar te maken. De plaat heeft zo zijn uithalen en robuustheid. Toch hoop ik dat Bird dit als een zij-project gaat zien, want er zit duidelijk meer in het vat van waar Different Kinds of Light vandaan komt. Ze is een rijzende ster. Een ster met veel potentie dat ze met deze nieuwe plaat in ieder geval volledig waarmaakt. Ik ben zeer geïnteresseerd om te zien en horen hoe ze zich gaat ontwikkelen en blijf haar dan ook nauwlettend volgen.

Uitgebracht door Glassnote Music