John Mayer – Sob Rock

John Mayer - Sob Rock album cover

Vreugdedansje John Mayer is terug met nieuwe muziek. Na The Search of Everything uit 2017 heeft het 4 jaar geduurd alvorens een nieuwe plaat. En als je een beetje naar eerdere albums uit het oeuvre van Mayer kijkt zie je veel stijlontwikkelingen. Het is niet iemand die het riedeltjes opnieuw steeds weer herhaalt. Sob Rock heeft dan ook een iets andere stijl dan zijn voorgangers. Zoals de album cover al doet vermoeden grijpt Mayer terug naar de 80’s.

Die 80’s invloeden hoorden we al op mega-hit New Light. Een single die zelfs in 2018 uitkwam en ook hier onderdeel is van Sob Rock. We konden dus al een beetje verwachten dat John Mayer die richting op navigeerde. En daar is eerlijk gezegd helemaal niets mis mee. Want wat geniet ik van deze plaat. Bij The Search of Everything kreeg ik nog een beetje een melig gevoel en was niet elk nummer raak. Hoe anders is dat met Sob Rock.

Alhoewel de hoes een 80’s sound pretendeert valt dat eigenlijk ook wel mee. Natuurlijk hoor je hier en daar elektronische invloeden, maar het is vooral een combinatie van. John Mayer zelf steelt hier de show met zijn zoetsappige teksten en af en toe gitaarsolo’s. Daarnaast zijn bijna alle nummers erg sterk. Alleen miskleun Why You No Love Me gaat over het randje en is misplaatst. Maar voor de rest is dit puur genieten van een Mayer in vorm.

Sob Rock behoeft geen meerdere beluisteringen om het direct te waarderen. De nummers zijn krachtig in zijn eenvoud en pak je snel op. Vanaf opener Last Train Home zit je er meteen in en de rit van 38 minuten zit je zo uit en brengt je op de bestemming. Een bestemming die je gelijk weer overnieuw wilt doen, want heel Sob Rock is uitermate toegankelijk en open. Het grote publiek die John Mayer inmiddels heeft opgebouwd heeft op dit album niets te klagen.

Ondanks de verschillende muziekstijlen die Mayer per album hanteert verlang ik terug naar zijn country en Americana platen van Born & Raised en Paradise Valley. Want wat hij daar liet horen vind ik persoonlijk gezien een van zijn beste periodes. Niets ten nadelen van Sob Rock, hij levert hier gewoon weer kwaliteit af. Maar doe je cowboyhoed weer op John en laat ons je country hart horen.

John Mayer is een grote en gevestigde naam over de hele wereld en met deze plaat verwarmt hij menig meisjeshart. Maar ook de neutrale luisteraar kan zich met Sob Rock prima vertoeven. En dat geldt voor alle John Mayer albums. Zijn gitaar-skills zijn ongekend en dat genereert al veel muziekliefhebbers. Tel daarbij op zijn verschijning en zoete teksten en je hebt een winnende formule. Dat is John Mayer in een notendop en met Sob Rock bevestigt hij opnieuw dit sterke imago. Krachtige artiest is het absoluut en dat bewijst hij hier weer.

Uitgebracht door Columbia Records