Jon Bryant is een vreemd verhaal. Laat ik eerst vooropstellen dat ik erg van zijn folk-achtige pop muziek geniet. Hij levert nu al iets meer dan tien jaar goede platen af die elk zo zijn charmes heeft. De muzikale inkleuring die hij zijn albums meegeeft is erg fijn. Met veel gevoel en precies is zijn muziek pure vakmanschap.

Het vreemde aan Jon Bryant is dat hij een aantal jaren terug zijn aansloot bij een cult. In 2015 om precies te zijn besloot hij zijn “normale” leven achter zich te laten en zich toe te voegen bij een select groepje die zich distantieerden van de gewone maatschappij. Bryant kwam er al snel achter dat er rare praktijken rondom deze sekte speelden en na een paar maanden verbrak hij alle contacten.

Apart verhaal wat je niet zo snel van zo’n artiest zou verwachten. Het leverde in ieder geval veel inspiratie bij Bryant op, want het album Cult Classic is volledig toegewijd aan die rare periode in zijn leven. Dat was 2015 en nu in 2021 leeft hij in een heel andere wereld. De inspiratie is bij Bryant in ieder geval niet verdwenen. Integendeel zelfs, hij heeft de lockdown gebruikt om een absurde hoeveelheid nummers te schrijven, 70 in totaal.

Op Back to Love krijgen we in inkijkje van deze hoge productie. En eigenlijk verscheelt deze EP niet veel van Bryant’s eerdere werk. Is dat jammer? Nee, helemaal niet, want de met de kwaliteit zit het weer dik in orde. Heerlijk zomerse folk-pop muziek dat gewoon weer een fijne toevoeging is aan het rijke oeuvre van deze man. Daarnaast is de stem van Bryant vol met emotie en gevoel en uiterst effectief.

Back to Love is een genietbaar tussendoortje en zoals het er nu uit ziet kunnen we snel een nieuw album verwachten. Bryant brengt de laatste tijd al wat nieuwe singles uit en met zijn productie uit 2020 die die al heeft kan het snel gaan. Intrigerende artiest en muziek. Hopelijk heeft hij rare fratsen, zoals zich toevoegen bij een cult, achter zich gelaten en concentreert hij zich op zijn muziek en het leven in de gewone maatschappij.

Uitgebracht op Nettwerk Music Group