Wavves – Hideaway

Wavves - Hideaway album cover

Oprichter van indie band Wavves Nathan Williams trok zich voor nieuwe plaat Hideaway terug in een schuurtje achter in de tuin van zijn ouders. Deze plek was al eerder het decor voor een van Wavves eerste albums. Het zorgde voor een uitspatting van creativiteit en zodoende vloeide er nieuwe muziek uit. Hideaway is een strakke en zeer directe indie rock plaat die je na het luisteren vol energie achterlaat.

De plaat wordt uitgegeven door indie label Fat Possum Records. Daar bracht Nathan Williams 11 jaar eerder doorbraak album King of the Beach uit. Het succes van Wavves formatieve jaren zorgde voor een contract bij het grote Warner Bros. Maar dat werd uiteindelijk geen groot succes. Juist het tegenovergestelde, een gemis aan creativiteit en richting was het resultaat. Williams zette zijn eigen label Ghost Ramp op en in 2017 kwam daar You’re Welcome op uit. Een bevrijding van de kettingen van een groot label. Niet iedere artiest is uit het juiste hout gesneden voor grote platenlabels zoals Warner Bros.

Voor Hideaway is er dus weer gekozen voor het oude en vertrouwde Fat Possum. Samen met bandmaten Stephen Pope en Alex Gates klinkt Wavves op Hideay fris, herboren en krachtig. Daarnaast is ook de term direct zeer van toepassing. Direct in de vorm van de teksten. Ze zijn op z’n zacht gezegd niet mild, maar erg donker en lichtelijk depressief. Al geeft Williams zelf aan dat Hideaway geen plaat is om depressief over te doen, maar om een weg door het zware leven te vinden. En alle ruis en gevaren die daarbij komen kijken.

De band heeft Hideaway samen met producer Dave Sitek tot stand gebracht. Sitek is naast producer ook onderdeel van de band TV on the Radio. Niet een hele onbekende naam binnen de indie punk scene. Het viertal heeft er muzikaal gezien een strakke indie plaat van weten te maken. Met grauwe gitaarrifs zijn nummers zoals Sinking Feeling en The Blame pareltjes eerste klasse. Hideaway is een plaat die snel in je hoofd nestelt en je snel oppakt. Goede tekenen.

Wavves heeft sinds zijn oprichting in 2008 inmiddels meer dan zijn sporen verdiend in de indie muziek. Of Hideaway nog echte grote golven gaat maken valt te bezien. Maar eigenlijk doen Nathan Williams en zijn band hier weinig verkeerd. Ook doen ze hier weinig vernieuwends, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat een slechte zaak is. Het vermaak op Hideaway is prima en met een speelduur van minder dan 30 minuten ben je er zo doorheen. Ideale lengte wat mij betreft. Desalniettemin weet je vanaf eerste nummer Thru Hell wat je het komende half uur krijgt en dat is indie punk premium kwaliteit. Niets meer, niets minder en zorgt uiteindelijk voor een voldaan en energiek gevoel. Wat wil je als luisteraar nog meer?

Uitgebracht door Fat Possum Records