Aaron Watson – American Soul

Aaron Watson - American Soul album cover

Dat ik een zwak heb voor de muziek van Aaron Watson mag als een understatement gezien worden. Ik heb op deze website een heel artikel gewijd aan de beste nummers uit het oeuvre van Watson. Daarom adviseer ik je ook om dat artikel door te nemen en te luisteren naar wat ik zijn beste nummers vind. Dat zou een goede opstap zijn naar zijn nieuwste album American Soul.

Aaron Watson is een echte Texas country troubadour die zijn eigen wegen inslaat. Hij heeft zijn eigen platenlabel Big Label opgezet en heeft daardoor geen last van vervelende platenbazen en aangewezen producers. Hij vaart zijn eigen koers helemaal zelf. En in het begin van zijn muziekcarrière mag het moeizaam zijn gegaan, op dit moment is Watson een gearriveerde en gerespecteerde country artiest. Het blijven volhouden en doorgaan werpen de laatste jaren zijn vruchten af. American Soul is zijn laatste wapenfeit.

American Soul is een plaat die kan worden getypeerd als mainstream Texas country. De 10 nummers die in totaal ongeveer 31 minuten beslaan zijn allemaal erg catchy en open. Veel uptempo met weinig rustmomenten maken dit album erg geschikt voor het mainstream publiek. Het is dan ook moeilijk om er echte uitschieters tussen uit te halen.

Watson kent inmiddels zijn publiek door en door en met American Soul levert hij optimaal. Met titel-track American Soul kan je eigenlijk Aaron Watson wel in een nummer goed samenvatten. Er zit pit en kracht in, en is ontzettend pro-Amerika. Watson is trots op zijn land en verbergt dat geen moment op dit nummer en eigenlijk heel het album. De titel American Soul zegt eigenlijk ook genoeg.

Ik kan begrijpen dat het voor de country luisteraar die voor het eerst naar American Soul luistert het een beetje overweldigend kan zijn. Het is allemaal erg direct en je moet na het laatste nummer echt even bijkomen. Ondanks dat raad ik toch aan om Watson’s muziek verder te ontdekken. Hij heeft een geweldig oeuvre opgebouwd met klassiekers zoals Country Radio en That’s Why God Loves Cowboys. Om maar even twee representatieve voorbeelden van eerdere platen aan te geven.

American Soul is voor de doorsnee country luisteraar een prima aanrader. Je zal je met dit album geen moment vervelen. Al helemaal als je van veel power binnen country muziek houdt. Watson heeft al aangegeven dat American Soul de eerste van twee albums zullen zijn die hij dit jaar zal gaan uitbrengen. Geruchten gaan dat de tweede plaat een vooral traditioneel en klassiek country geluid laat horen. En om eerlijk te zijn is dat ook een kant die ik graag hoor van Aaron Watson. Tot die tijd zal American Soul hier met hoge volume uit de speakers knallen.