Amanda Shires – For Christmas

Amanda Shires - For Christmas album cover

Ik houd niet van kerstalbums. Het is tegenwoordig allemaal zo uitgekauwd en clichématig dat ik er met een grote boog om heen luister. Als ik If We Make It Through December wil horen dan ze ik die wel van Merle Haggard op en niet nieuwe cover na nieuwe cover. Ook dit jaar zijn er weer tal van kerstalbums die op de markt komen met hetzelfde concept. Een paar eigen geproduceerde nummers, maar met veel covers die saai en inspiratieloos zijn. Amanda Shires is uitzondering op de regel dit jaar, en gelukkig maar.

Het plan is om over een paar weken een top 10 van hedendaagse kerst nummers te plaatsen op de website en dat worden dan ook alleen zelfgeproduceerde nummers. Verwacht nummers van Pistol Annies, Brett Eldredge, Carrie Underwood en Kacey Musgraves. En dus ook Amanda Shires, want zij bracht recent haar nieuwe plaat For Christmas uit.

Ik kan mij eerder dit jaar herinneren dat ze al sprak over een nieuwe plaat en die snel zou uitkomen. Dat maakte mijn verwachtingen dan ook hoog, want Amanda Shires staat altijd garant voor goede muziek. De fiddle speelster van onder andere Jason Isbell’s band The 400 Unit heeft een paar aardige soloplaten op haar naam staan, waar ze zowel muzikaal als tekstueel aardig wat potten breekt.

Toen ik hoorde dat haar nieuwe plaat een kerstalbum zou worden met de titel For Christmas wist ik al genoeg. Gaan we weer, al die covers. Niets is minder waar, want Shires heeft haar stinkende best gedaan om maar liefst 9 eigen nummers op het album te persen. Dit is dus waar Amanda Shires heel het jaar op heeft zitten broeden. Een geheel eigen repertoire aan kerstnummers die bovendien van behoorlijke kwaliteit zijn.

Ze verruilt op For Christmas haar fiddle (je hoort het maar in één nummer) voor de piano en alle nummers kleurt ze hiermee heel feestelijk en kleurvol in. Hier en daar wat gitaar spel, wat kerkelijke orgeltjes en soulvolle blazers en het kerstfeest is vroegtijdig helemaal compleet. Met For Christmas kunnen we vrolijk de kerst ingaan zonder die saaie herkauwde covers.

Het lijkt hiermee een beetje een tussenjaar te worden voor Amanda Shires en Jason Isbell. Isbell kwam eerder met een cover plaat aan en Shires bedacht dus dat het leuk zou zijn om eens een kerstalbum te produceren. Allebei naar mijn mening geslaagde projecten en wat mij betreft kunnen ze in 2022 weer vol aan de bak om nieuwe muziek te maken en vooral weer te gaan optreden. Dat ik For Christmas zo leuk zou vinden had ik niet verwacht en misschien zet ik dit album zelfs eens op in juni. Want ondanks de kerstinten vind ik het stiekem een album voor alle seizoenen.

Uitgebracht door Silver Knife / Thirty Tigers