Ava Earl – The Roses

Ava Earl - The Roses album cover
Ava Earl - The Roses album cover

Ava Earl, een folk artiest uit Alaska, laat met nieuwe plaat The Roses veel warme lentetinten horen en je ziet en hoort de vlinders rondfladderen in de muziek. Ze doet dat met een behoorlijk intiem geluid die je meteen beet pakt en niet meer loslaat. Dit zijn platen die je moet ervaren en waar je je aan moet overgeven. Alleen zo ontdek je de schoonheid van dit soort muziek.

Mogen we ook even stilstaan dat Ava Earl tijdens het uitbrengen van The Roses pas 18 jaar is? En dat ze hiervoor al 2 albums schreef en produceerde? Sommige artiesten weten gewoonweg al heel vroeg hun levenspad en Ava Earl is daar één van. Het feit dat ze uit het dunbevolkte Alaska komt is dan weer opmerkelijk. Dat hoor je niet vaak.

Maar Earl brak al snel uit haar kleine thuisdorp Girdwood en zocht de wijde wereld op. Met muziek als haar passie trad ze op met grote namen als Anna Tivel, Maggie Rogers en Rhett Miller. En nogmaals, dat allemaal bereikt op 18-jarige leeftijd. Ongelofelijk knap. Overigens bespeelt Anna Tivel de fiddle op Earl’s plaat Am I Me Yet? uit 2018.

En laat dat nu net op The Roses weer een van de hoogtepunten van de plaat zijn. Ik heb een zwak voor fiddle klanken en het maakt naar mijn mening een album rijk en krachtig. Alhoewel The Roses een intieme zacht zijde plaat is klinken de fiddles ook hier weer prachtig. Het is inmiddels een van de kenmerken van Ava Earl en kan op haar platen niet meer ontbreken.

Dat Ava Earl niet wereldvreemd is dat moge wel duidelijk zijn. Voor The Roses trok ze naar Music City Nashville. Opmerkelijk, want dit is alles behalve wat je van een album uit Nashville kan verwachten. Het geeft wel aan dat Nashville niet alleen mainstream country beslaat. De productie van deze plaat ligt dan ook in handen van JT Nero van de band Birds of Chicago. Overigens ook niet een band die veel country uitstraalt, maar eerder folk en Americana. The Roses houdt het vooral klein en intiem en manoeuvreert zich duidelijk naar het folk genre.

Het wordt met deze plaat helder dat Ava Earl over een ontzettend groot talent bezit. Nog zo jong en al zo ver in je muziek carrière. Wat er nu nog aan ontbreekt is de muziek laten horen aan een groter publiek. Ik geloof niet dat de verfijnede folk luisteraars hier niet warm van kunnen worden. Ava Earl toont aan de leeftijd geen rol speelt om je dromen te verwezenlijken. Sommige doen dat op heel jonge leeftijd en vinden snel hun weg. Dat geldt voor Earl. De ervaringen die ze meebrengt kan ze in de toekomst alleen maar uitbouwen en zodoende een hele grote worden. Alles wijst uit dat dat gaat gebeuren en ik kan niet wachten hoe ze zich gaat ontwikkelen op muzikaal gebied. Groeibriljantje eerste klas.