Balto – From Them to Us, From Us to You EP

Balto - From Them to Us From Us to You album cover

Seattle alternatieve rock band Balto maakte voor mij een van de verrassendste album uit 2017. Met Strangers kwamen ze hoog in het eindejaarslijstje. Met nummers zoals One Night Show en Celebration Show maakte de band alternatieve rock van de beste kant. Het werd de afgelopen jaren stil rondom de band, maar 2021 moet het jaar worden van Balto. Althans, als we uit mogen gaan van opener This Will Be Our Year op nieuwe EP From Them to Us, From Us to You.

Of het het jaar van Balto gaat worden betwijfel ik. Ondanks dat Strangers toch een tijdje hier heeft opgestaan ben ik de band een beetje uit het oog verloren. Dat heb je als een band weinig van zich laat horen op social media en weinig muziek uitbrengt. Omdat deze nieuwe EP uitkwam draaide ik vandaag Strangers weer sinds tijden. Als je van alternatieve rock / Americana muziek houdt dan zou ik toch deze plaat een kans geven. Er staan een paar gouden nummers op die niet zouden misstaan in een samengestelde Americana playlist.

Maar dan de EP From Them to Us, From Us to You. Je merkt vanaf opener This Will Be Our Year dat Balto voor de minimalistische weg heeft gekozen. De nummers zijn weinig aangekleed en laten vooral een akoestisch geluid horen met hier en daar wat extra instrumentatie. Dat hoeft natuurlijk niet gelijk een teleurstelling te zijn. Een mooi voorbeeld van een recente akoestische plaat is Drayton Farley. En wat te denken van de platen van Zach Bryan? Balto slaat wat dat betreft een beetje de plank mis.

Het doet denken aan een snel mini-project waar niet veel aandacht aan is besteed. Dat is in ieder geval mijn beleving. Strangers had veel meer energie en bevlogenheid. Dat mis ik hier op From Them to Us, From Us to You. Daarnaast hebben ze nog een nummer gebruikt waar Waylon Jennings bekend mee is geworden, namelijk The Wurlitzer Price. Ook hier domineert het akoestische aspect, maar maakt geen indruk.

Balto kan veel en veel beter. Misschien is deze EP een voorproefje van een nieuw album. Dat valt te hopen, want dit is een lichte teleurstelling. Het heeft gewoonweg weinig om handen. Dit is niet de Balto van een paar jaar geleden.

Uiteindelijk bouwen dit soort bands altijd wel een krediet op. Zou er dit jaar nog een nieuwe plaat uitkomen zal ik het niet overslaan. Balto heeft bewezen genoeg kwaliteit te bezitten om goede platen te maken. Soms slaat de muziek niet aan en dat is wat bij From Them to Us, From Us to You is gebeurd. Jammer, want ik verheugde mij echt op een vervolg van Strangers. Deze EP zal stilletjes verdwijnen naar de achtergrond, maar ik sta weer paraat als er een nieuwe plaat uitkomt. Balto kan hopelijk opnieuw verrassen. Tot die tijd raad ik vorige plaat Strangers ten zeerste aan. (Eigen Beheer)