Becky Buller – Distance and Time

Becky Buller - Distance and Time album cover

Bluegrass begint langzamerhand weer een piek te krijgen in populariteit. Het is overigens nooit weggeweest, maar zo nu en dan heeft het subgenre van country muziek een opleving. Dit jaar hebben we te maken met zo’n opleving. Een goed voorbeeld daarvan is Sturgill Simpson die dit jaar twee bluegrass albums heeft uitgebracht. En ik recenseerde al eerder het nieuwe album Arrows van Bowregard die meegerekend mag worden tot een potentiĆ«le Bluegrass klassieker. Becky Buller is ook een Bluegrass artiest en heeft dit jaar haar nieuwe album Distance and Time uitgebracht.

Becky Buller is een multi-instrumentalist, singer / songwriter en producer uit St. James Minnesota. Ze heeft inmiddels vier albums op haar naam staan en treedt op met The Becky Buller Band. Daarnaast heeft Buller nummers geschreven voor Grammy Awards albums zoals Laws of Gravity van The Infamous Stringdusters en gelijknamig titelalbum van The Travelin’ McCoury. Allebei albums binnen het Bluegrass genre.

Dat we hier te maken hebben met niet zomaar een artiest moge wel duidelijk zijn. Met Buller’s nieuwe album Distance and Time heeft ze een album geproduceerd die weer opnieuw van hoge kwaliteit is. Je luistert het album binnen een vingerknip uit en het ene nummer is nog mooier dan het andere. De diversiteit is groot, maar zoals op de album cover duidelijk te zien is, speelt de fiddle de grote baas hier.

Terwijl de instrumentatie sprankelt en vlamt zijn de teksten vooral een baken van hoop en liefde. Op opener Don’t Look Back vraagt Buller vooral om naar de toekomst te kijken. Wat gebeurt is is gebeurt en maak het beste van de reis die we maken in dit leven. En More Heart, Less Attack is een oproep tot wat meer liefde en beleefdheid. Een boodschap die in deze tijd hard nodig is concluderend dat men steeds meer onaardiger tegen elkaar is gaan doen omtrent de pandemie.

Het zijn mooie teksten, maar de instrumentatie is wat mij betreft toch echt de winnaar hier. De mandoline op More Heart, Less Attack doet veel denken aan Sierra Hull en de fiddle die in dit nummer daarmee samengaat is van grote schoonheid. Dan spreek ik nog niet over The Barber’s Fiddle: fiddle spel uitgevoerd op het hoogste niveau. Woodstock is een nummer geschreven door Joni Mitchell en is prachtig vertaald naar het Bluegrass genre.

Het hele album, van begin tot eind, is een reis door de Bluegrass wereld. Een wereld met zoveel rijke geschiedenis, maar ook een wereld die naar de toekomst kijkt. Becky Buller is een van de artiesten in de Bluegrass frontlinie en heeft met Distance and Time een zeer doelgericht en effectief muziekschot gelost. Een schot die door iedereen gehoord mag worden die country muziek een warm hart toedraagt.