Beta Radio – Way of Love / Afraid of Love EP

Beta Radio - Afraid of Love album cover

Mijn eerste luisterervaring met Beta Radio was in het jaar 2014. Toen brachten het duo Ben Mabry en Brent Holloman het album Colony of Bees uit. Zoals zo vaak werd ik in eerste instantie aangetrokken door de albumcover. Hier zaten goede grafische designers achter. Maar uiteindelijk draait het om de muziek en met het label “folk” werd ik nog meer geïnteresseerd. Colony of Bees is voor mij een album vol met dromerige folk liedjes die met veel zorg geproduceerd is. Echo’s van de iconische Sufjan Stevens zijn vaak op dit album te horen

Omdat ik de laatste jaren mij volledig heb gefocust op country muziek miste ik volledig Beta Radio’s album Ancient Transition uit 2018. En nu blijkt dat ze recent 2 EP’s hebben uitgebracht. Dat nodigt gewoon uit om mijzelf terug te werpen in de sprookjesachtige muziek van deze band. Dat heb ik de laatste weken dan ook gedaan.

En eigenlijk is er niets veranderd. Ancient Transition berijdt dezelfde weg als Colony of Bees. Ook op de EP’s Way of Love en Afraid of Love horen we een krachtige Beta Radio in zijn eenvoud. Het zijn allemaal fijne zachte liedjes die duidelijk je volle aandacht nodig hebben. Deze EP’s even snel opzetten is af te raden. Deze muziek is vooral geschikt voor donkere avonden met gedimde lichten en een goede koptelefoon op.

De instrumentatie is fenomenaal. De akoestische gitaar is leidend, maar wordt aangevuld met twinkelende percussies, blazers, strijkers en fluiten. Het is een vaste formule die Beta Radio hanteert, maar het blijft keer op keer indrukwekkend. Je zal vast de sprookjeswereld van de Efteling kennen? Dit is de muziek die daar perfect bij past.

Beta Radio was voor mij even een tijdje uit het zicht, maar in 2021 zijn ze weer helemaal terug. Met deze twee EP’s laten ze duidelijk horen waar ze staan. Er is niet veel veranderd ten opzichte van eerdere albums van de band, maar dat vind ik dan ook zo knap. Binnen je referentiekader toch elk nummer weer weten te imponeren. Naast dat de nummers met veel zorg geproduceerd zijn waardeer ik ook hoe de band de muziek naar buiten brengt. De album covers zijn prachtig vormgegeven en de social media en officiële website worden uitstekend verzorgd. Beta Radio is een band die werkt op de details en dat verdient een grote pluim.