Beta Radio – Year of Love

Beta Radio - Year of Love album cover

Dat Beta Radio een van mijn favoriete folk bands van de laatste jaren is is geen ontkennen aan. Eerlijk gezegd luister ik op dit moment een stuk minder naar dit genre, maar voor Beta Radio maak ik graag tijd vrij. En bij steeds weer een nieuwe muziek van het duo raak ik betoverd door prachtige instrumenten en tedere klanken. Beta Radio kan weinig verkeerds doen bij mij en dat doen ze dan ook niet op nieuwe plaat Year of Love.

Year of Love is eigenlijk niet helemaal nieuw. Beta Radio, bestaande uit Benjamin “Ben” Mabry en Brent Holloman, brachten vorig jaar en dit jaar al een aantal singles en EP’s uit. Ik recenseerde eerdere al de EP’s Way of Love en Afraid of Love. En een aantal nummers van deze EP’s verschijnen ook op Year of Love met aanvulling van een paar nieuwe nummers.

Over die EP’s was ik al lovend en ik had eigenlijk geen volledig “nieuw” album verwacht. De formule die Beta Radio hanteert produceren ze al vanaf hun begindagen als muzikanten. Sommige artiesten of bands horen gewoon te blijven doen waar ze goed in zijn. Daarbij zeggende dat ze een eigen geluid creĆ«ren en daar op verder bouwen. Beta Radio is zo’n band en elke keer word ik weer geraakt door de muzikale inkleuring.

Year of Love is wat dat betreft niet anders. Natuurlijk is 3/4 van deze plaat herkenbaar, omdat het al op de EP’s verscheen, maar ik raak hier gewoon niet op uit geluisterd. De fabelachtige inkleuring van de muziek met drums, akoestische gitaren, viool en hier en daar wat elektronische bliepjes doen het echt voor mij. De banjo is op Year of Love min of meer achterwegen gelaten, maar doordat de kwaliteit van de nummers zo hoog ligt maakt dat in dit geval niets uit.

De nieuwe nummers zijn een aardige toevoeging waar weinig op aan te merken is. Als geheel voelt Year of Love als een samenhangend geheel aan. Ondanks dat er verschillende singles en EP’s zijn uitgebracht weet Year of Love een juiste balans te brengen tussen de ballads en uptempo nummers. Zoals ik ook al in de eerdere recensie besprak zit Beta Radio vol van de details. Er lijkt aan alles te zijn gedacht. Van de muzikale inkleuring tot de artistieke vormgeving. Daar scoor je bij mij veel punten mee. Niet te vergeten dat de muziek ook gewoonweg erg goed is.

Ondanks dat ik pure folk muziek de laatste twee jaar op een laag pitje heb staan blijft Beta Radio een band die ik niet vergeet. En dat komt door de kwaliteit, passie en liefde die ze in elk nummer stoppen. Deze band is een voorbeeld voor veel andere musici. Als ik naar de statistieken op Spotify kijkt dan zijn veel mensen dat met mij eens. Beta Radio heeft binnen 11 jaar tijd en fantastische rijk oeuvre opgebouwd. Year of Love verrijkt de set albums alleen maar meer. Voor mij een verrassende release, maar opnieuw laten ze het niet afweten. (Nettwerk Music Group)