Brian Kelley – Sunshine State of Mind

Brian Kelley - Sunshine State of Mind album cover

De boys van Florida Georgia Line zijn lekker bezig. Een paar maanden geleden kwam Life Rolls On uit en kort daarna kondigden ze aan solo te gaan. Tyler Hubbard bracht al snel mega hit Undivided uit met Tim McGraw. Brian Kelley deed zijn solo dans met de Wave Pack EP. Een frisse korte country plaat waarbij Kelley eindelijk op de voorgrond trad. Ik zeg eindelijk, want bij Florida Georgia Line is het vooral Tyler Hubbard die in de schijnwerpers staat.

En bij mijn recensie van de Wave Pack EP was ik al erg enthousiast over het solo materiaal van Kelley. Ongelofelijk dat hij zolang op de achtergrond is gedrukt en hij maar mondjesmaat naar voren kwam bij Florida Georgia Line. Hij heeft in ieder geval de afgelopen jaren niet stilgezeten aangezien vorige maand zijn nieuwe album Sunshine State of Mind uitkwam. Een 17 tellende plaat met de nummers van de EP aangevuld met gloednieuwe originele tracks uit de pen van Brian Kelley.

Zoals ook bij de EP is het thema op Sunshine State of Mind zon, zee en strand. Kelley groeide op bij het strand en heeft een huis bij het strand. Eigenlijk draait het leven, naast zijn muziek, om het strand. Dat mag na het luisteren van deze plaat wel duidelijk zijn. Daar is helemaal niets verkeerds mee. Integendeel. Sunshine State of Mind is een heerlijke feel good country plaat die verfrissend, warm en zonnig klinkt waarbij je je zorgen even helemaal laat varen.

Ondanks dat Florida Georgia Line ook feel good platen maakt, vind ik Sunshine State of Mind een stuk beter. De muzikale inkleuring door Brian Kelley is minder rap en bro-country. Hij heeft echt de juiste snaren weten te raken met deze plaat en het is een verademing om Kelley eindelijk eens in de schijnwerpers te zien staan. Dit is mainstream country van de goede kant van het spectrum. Het lijkt erop dat hij ten tijde van Florida Georgia Line stiekem zijn eigen gang is gegaan.

Ik denk dat Tyler Hubbard nu ook wel in gaat zien dat als Florida Georgia Line weer platen gaat produceren Kelley een groter aandeel zal krijgen. Sunshine State of Mind krijgt in Amerika enorm positieve recensies. En ik deel dat enthousiasme volledig. Dit is naast Eric Church’s Heart en Soul platen een van mijn meest favoriete mainstream country platen van het jaar tot nu toe. Dat zegt wel wat, want ik vind veel mainstream country platen niet heel bijzonder.

Het is met Sunshine State of Mind bijna 50 minuten genieten. Brian Kelley heeft het voor elkaar gekregen en maakt een superieur solo debuut. De afsluiter van dit album is Florida Boy Forever. Dat betekent waarschijnlijk dat Florida Georgia Line niet vergaan is. Het zou ook geen goede zet zijn van Hubbard en Kelley om Florida Georgia Line achter zich te laten. Ze zijn er immers mee groot geworden en hebben nog steeds veel fans.

Desondanks hoop ik stiekem dat Brian Kelley door blijft schrijven voor zijn eigen platen. Het zegt veel dat de cover van Sunshine State of Mind de ondertitel krijgt “Season One”. Een mooi vooruitzicht op een tweede solo plaat volgend jaar zomer? Ik kan eerlijk gezegd niet wachten. (Nashville South Records)