Bruce Springsteen – Western Stars

Bruce Springsteen - Western Stars album cover

Er zijn redelijk wat artiesten die ik buiten het country genre zeer kan waarderen. Artiesten die ik in mijn jongere jaren veel heb geluisterd. Onder andere good old Dire Straits en Boston, maar ook recente rock artiesten zoals The Killers en Arctic Monkeys. Het zijn tijden die achter mij liggen en tegenwoordig ligt mijn interesse bijna volledig in de country muziek en alles wat daar gerelateerd aan is. Als dan één van je favorieten rock artiesten met een country plaat komt vindt er een klein vreugdedansje plaats. Ik heb het dan natuurlijk over het in 2019 verschenen Western Stars van Bruce Springsteen.

Bijna iedereen kent wel één of meerdere nummers van Bruce Springsteen. Fantastische platen uit de jaren 70 zijn Darkness on the Edge of Town en Born to Run. Ook platen uit de 21e eeuw zoals The Rising, Magic, Working on a Dream en Wrecking Ball mogen absoluut niet ontbreken als je een reis maakt door het oeuvre van Springsteen. Niet te vergeten is de plaat Devils & Dust uit 2005 waar Western Stars nog het meest in het verband mee kan worden gebracht. Een akoestisch en ingetogen Springsteen die we niet vaak zien.

Waar Devils & Dust meer richtig folk neigt is Western Stars een ultieme country plaat geworden. Het is gelijk te zien aan de oude retro album cover met een paard afgebeeld. Ook de promo foto’s die zijn vrijgegeven ten tijde van de release van Western Stars voelen country aan. Met een cowboy hoed zittend in een pick-up truck rijdend door de woestijn. Alles wat Bruce Springsteen laat zien en horen hier is één en al country.

De muziek op Western Stars is rijkelijk belegd en heeft alles wat country zo country maakt. Zo is de fiddle aanwezig maar bijvoorbeeld ook de pedal steel. De teksten zijn mooie verhalen geworden zoals we dat van Springsteen gewend zijn. Uit het leven gegrepen en het geeft een romantische weergave van het leven in het rurale Amerika. Een divers kleurenpalet aan nummers helemaal in country smaak. Op Western Stars lift en zwerft hij door de prachtige landschappen van Amerika. Maar ook zoekend en wachtend op zijn liefde, alles komt aan bod.

Zoals gezegd zijn de nummers rijkelijk belegd, soms ingetogen, maar af en toe ook met wat pit. Het geheel is een prachtig album geworden die je mee laat dromen naar de wereld hoe Bruce Springsteen die ziet. Soms misschien iets te idyllisch en episch, maar het is muziek. Laat je overweldigen door Western Stars, want dat doet het ruim 50 minuten lang. Het is echt zo’n plaat die niet in één nummer te vangen is. Speel Western Stars van begin tot einde en laat je meevoeren door deze exceptionele reis die Springsteen met dit album heeft gemaakt.

Er is overigens een film gemaakt waar alle nummers van Western Stars live zijn uitgevoerd. Dit album is te bestellen op cd en dvd.