Caleb Caudle – Better Hurry Up

Caleb Caudle - Better Hurry Up album cover

Better Hurry Up is de naam van het nieuwe album van Caleb Caudle. En hoe toepasselijk is deze naam op dit moment tijdens de Corona periode. Better Hurry Up met het Corona vaccin om het kort te samen te vatten. Dan kunnen we sneller terug naar het bezoeken van concerten. Iets waar Caleb Caudle het voornamelijk van moet hebben en zijn grote bron van inkomsten is.

Alhoewel hij met Better Hurry Up alweer aan zijn vijfde album toe is, is hij nog niet echt doorgebroken bij het grote publiek. En dat is gewoon zonde. Caudle brengt met zijn albums prima country muziek met hier en daar een Americana-touch. Better Hurry Up doet niet veel nieuws ten opzichte van eerdere platen, maar klinkt lekker urgent en vertrouwd.

Op het album prijken dit keer wel een aantal gastartiesten. Caudle heeft de handen ineengeslagen met John Paul White (was onderdeel van The Civil Wars) en Elizabeth Cook. Dit zijn niet de minste namen. De inbreng van deze artiesten is een goede keuze geweest en tillen het album duidelijk naar een hoger plan.

Monte Carlo en Wait a Minute hebben dat wow gevoel en stijgen net boven de andere nummers uit. Elizabeth Cook staat op de credits bij deze nummers en je merkt dat dat echt van toegevoegde waarde is geweest. Dit is niet om de rest in diskrediet te brengen, want Better Hurry Up heeft meer dan genoeg goede momenten.

Caleb Caudle heeft vooral bij zijn laatste albums altijd een aantal nummers die je keer op keer opnieuw wilt beluisteren. Better Hurry Up heeft dus ook duidelijk die momenten. De al eerder aangegeven Monte Carlo en Wait a Minute, maar ook Regular Riot en Let’s Get mogen daarbij aan worden toegevoegd. Plaats ze in een playlist, zet het in shuffle en als ze voorbijkomen stellen ze niet teleur.

Qua instrumentatie is het vooral een interessante mix geworden waar je muzikanten in topvorm hoort. Niet voor niets is Better Hurry Up in de Cash Cabin opgenomen waar Johnny Cash al zijn opnames deed. Wat dat betreft is het een rijk belegde plaat geworden met genoeg diversiteit en kleur. Het geeft aan dat Caleb Caudle op de juiste weg is in zijn artiestenbestaan. Het is naar mijn mening een kwestie van tijd voordat Caudle bekend raakt bij het grote publiek schaart. De muziek heeft in ieder geval alles in zich.

Zoals gezegd moet Caudle het hebben van zijn optredens en had hij voor het uitbrengen van Better Hurry Up (en voor Corona) een volledig tourschema opgezet. Dat ging helaas niet door, maar er zijn voor volgend jaar nieuwe data ingepland. En natuurlijk doet hij Nederland aan. Te zien volgend jaar mei in onder andere Groningen, Eindhoven en Utrecht. Gaat dat allemaal zien, want dat is deze artiest meer dan waard. Tot die tijd ploeg je door het oeuvre van Caudle heen, want je zal je verbazen wat een kwaliteit albums deze man inmiddels heeft staan.