Carrie Underwood – My Savior

Carrie Underwood - My Savior album cover

Carrie Underwood is een van de meest bekende country zangeressen van deze tijd. Ze is immens populair in Amerika, maar ook in Europa is haar naam zeer bekend. Ze maakt mainstream country en vooral haar laatste albums neigen meer naar pop dan country. Vandaar dat ik muzikaal gezien niet echt de klik heb met Underwood. Maar wat niet is kan nog komen. Je ziet tegenwoordig duidelijk een verschuiving van mainstream country naar traditionele country. Nieuwe plaat van Underwood genaamd My Savior kan wel eens de opmaat worden naar een authentieke good ol’ country plaat.

Laten we eerst vooropstellen dat My Savior een volledig gospelalbum is geworden. Alhoewel ik niet religieus ben heb ik daar voor de rest niets op tegen. Het geloof speelt blijkbaar een grote rol in Underwood’s leven en ze schijnt veel gospelnummers te spelen tijdens haar optredens. Nogmaals, geen problemen mee. Het album is voor een groot country artiest zoals Underwood een gewaagde stap. Het blijft altijd nog maar afwachten hoe de fans en critici er op reageren.

Maar afgelopen winter bracht ze kerstplaat My Gift uit en dat was een redelijk succes. Ben helemaal niet van de kerstalbums dus die liet ik voorbijgaan. My Savior trok mijn interesse wel, omdat ik van verschillende kanten te horen kreeg dat dit het meest country album van Carrie Underwood zou zijn. En tot mijn verrassing klinkt My Savior inderdaad als een country plaat. Met de muzikale inkleuring zorgt ze voor een geluid dat ver verwijderd is van pop zoals we van haar kennen. Er wordt met de juiste instrumentatie een country ambiance gecreƫerd.

Carrie Underwood heeft daarnaast een fantastische stem en maakt er op My Savior dankbaar gebruik van. Wat kan deze vrouw uithalen. Maar net zo goed zorgt ze op bepaalde momenten voor een ingetogen en intieme sfeer die heel warm en vertrouwd aanvoelen. Er heerst een goede balans op deze plaat met Underwood als groot episch middelpunt.

Dat My Savior een gospelalbum zou zijn dat wist ik van te voren. Maar het religieuze aspect ligt er echt dik bovenop en er is vanaf minuut 1 geen ontkomen aan. Als je niets met het christelijke geloof hebt dan kan je My Savior links laten liggen. Als je een neutrale luisteraar bent of een beetje bekend bent met Underwood dan kan je My Savior makkelijk een kans geven. Zoals gezegd kan je deze plaat het meest als country benaderen van Carrie Underwood’s hele oeuvre.

Of ik helemaal onderstboven ben van dit album? Nou, dat ook weer niet. Het is positief om te horen dat Carrie Underwood ook country op een naar mijn mening goede manier kan benaderen. Ik kijk dan ook erg uit naar haar nieuwe album met originele nummers. Als de trend wordt gevolgd zou dat een meer traditionele country plaat moeten worden. My Savior is na My Gift in ieder geval een leuk cadeautje voor Underwood’s grote groep fans en ze laat hier horen dat ze haar country roots niet is vergeten. (Capitol Records Nashville)