Casper McWade – Unraveled

Casper McWade - Unraveled album cover

Outlaw country is niet meer weg te denken binnen de country muziek. Het genre heeft zijn fundamenten in de jaren 70 liggen en is sinds begin 21e eeuw helemaal terug. Casper McWade maakt outlaw country sinds 2012 en maakt naam in en rondom Texas. In 2020 kwam zijn album Unraveled uit en is van absolute buitencategorie. Outlaw country zoals het hoort te zijn.

McWade werd geboren en getogen met country muziek. Zijn moeder was gospel zangeres en oma een songwriter. Daarnaast groeide McWade op met country helden zoals Bob Wills en Waylon Jennings. Jennings bracht natuurlijk de fundamenten aan van het outlaw genre in de roerige jaren 70. Sindsdien is Jennings een held en voorbeeld voor velen.

De outlaw country stijl zit helemaal ingebakken op McWade’s nieuwe plaat Unraveled. Al vanaf opener en titel track Unraveled hoor je outlaw country op z’n best. Een pluim voor McWade’s band HonkyTonk Rebels om een authentiek en ook hedendaags geluid mee te geven aan de plaat. Genoeg pedal steels en fiddles zijn uiteraard volop aanwezig.

Wat ook kenmerkend aan outlaw country vandaag de dag is, is dat de artiesten elkaar opzoeken. Zo heeft Casper McWade contact gelegd met Cody Jinks. Samen hebben ze het nummer Don’t Follow geschreven die op Unraveled te horen is. Het nummer heeft als doel veteranen te helpen die uit de oorlog komen. Er wordt voor dit doel dan ook geld opgehaald en Don’t Follow is een van de middelen om dit te bewerkstelligen. Mooi nummer, waar de vocalen van McWade en Jinks worden afgewisseld.

Casper McWade kent zijn klassiekers. Op Unraveled is megahit Take It on the Run opgenomen van classic rockband REO Speedwagon. McWade maakt het nummer zich helemaal eigen en vormt het om tot een outlaw country track. Prima dit soort initiatieven. Het heeft wel degelijk een extra toegevoegde waarde en is niet zomaar een één op één kopie.

Unraveled is een plaat geworden die zich kan meten met hedendaagse outlaws zoals Cody Jinks, Ward Davis en T.J. Hernandez. De plaat heeft alles wat je kan verwachten van een outlaw country plaat. Alhoewel er steeds meer artiesten zijn die deze niche betreden blijft er genoeg speelruimte over voor nieuwe outlaws. De muziek komt vanuit het hart, is puur en dat is wat outlaw country zo bijzonder maakt. Het begon allemaal in de jaren 70 met Waylon Jennings. Zijn muziek wordt nog steeds veel geluisterd en zodoende raken artiesten nu nog steeds geïnspireerd. Met als resultaat dat we albums zoals Unraveled op ons bord krijgen. Daar kunnen er nooit genoeg van zijn, laat maar komen. (Death Before Pop Country Records)