Charles Ellsworth – Honeysuckle Summer

Charles Ellsworth - Honeysuckle Summer album cover

Charles Ellsworth is geboren en getogen in Arizona en leeft op dit moment in het bruisende New York. Opgegroeid met mormoon psalmen en country muziek heeft hij een lang en turbulent leven achter zich. Steeds maar zoekende naar dat “iets” en nooit kunnen vinden. De reis is lang en er kwamen voor Ellsworth al veel hobbels op de weg. Inmiddels heeft hij de verleidingen waar de wereld rijk aan is kunnen weerstaan en begeeft hij zich op het juiste pad. Muziek helpt hem daarbij en Honeysuckle Summer is zijn nieuwste plaat.

Charles Ellsworth is wat dat betreft een echte troubadour. Steeds op zoek naar nieuwe omgevingen en impulsen. Hij toerde de afgelopen jaren door heel Amerika en Australië. Met zijn alternatieve country geluid heeft hij inmiddels drie albums uitgebracht. Honeysuckle Summer kwam dit jaar uit en laat vooral een mix van alternatieve country en rock horen.

De productie van Honeysuckle Summer was geen one-man-show. Ellsworth begaf zich naar Philadelphia om samen te werken met producer Joe Reinhart. Het album werd opgenomen in Reinhart’s eigen studio Headroom Studios. Naast Reinhart nam Ellsworth verschillende musici op in zijn groep voor Honeysuckle Summer. Jared Schapker op de bass en Blake Suben als multi-instrumentalist vormden het team voor dit project.

En Honeysuckle Summer zit vol van de creativiteit. Het team dat Ellsworth om zich heen heeft verzameld is in topvorm en het album vloeit rijkelijk met inventieve melodieën en knallende gitaarriffs. Rock heeft op nummers Blood in the Halls en opener Gripping Onto Water de overhand. Nummers zoals Laundromat, Miami, AZ en Blessed hebben iets meer subtiele invloeden van alternatieve country.

Het maakt van Honeysuckle Summer in ieder geval een toegankelijk album waar Charles Ellsworth verhalen genoeg heeft om te vertellen. Religie, liefde en het reizen worden allemaal aangehaakt en zorgen dat het op tekstueel gebied ook genoeg interessant blijft. Ellsworth heeft mij verrast met dit album en het is er zo één die je steeds weer opnieuw op wilt opzetten. Dat zijn altijd goede tekenen.

Charles Ellsworth was tot voor kort nog een onbekende voor mij. Met Honeysuckle Summer ben ik helemaal om. Het doet uitnodigen om meer van deze man te gaan luisteren. Met Spotify streams loopt Ellsworth nog wat achter en is hij nog niet echt opgepakt door het grote publiek. Maar de recensies van online magazines en bladen voor Honeysuckle Summer stromen binnen en zijn veelal positief. En eigenlijk verbaast mij dat ook niet. Dit album mag gehoord worden en Charles Ellsworth verdient hiermee his-rise-to-fame. (Burro Borracho)