Charley Crockett – 10 for Slim: Charley Crockett Sings James Hand

Charley Crockett - 10 for Slim album cover

Charley Crockett maakt geen slechte albums. En hij maakt er veel. 10 platen in 6 jaar tijd. Ik was vorig jaar al zeer positief over Welcome to Hard Times en eerder begin dit jaar bracht Crockett een cover album uit. Een album vol James Hand covers genaamd 10 for Slim: Charley Crockett Sings James Hand. Waarom zo lang wachten met een recensie? Omdat er al weer een nieuwe plaat in september wordt verwacht en ik 10 for Slim toch wel erg sterk vond. Dus bij deze alsnog.

Wie is James Hand? Hand was een country zanger uit Texas die voornamelijk actief was einde vorige eeuw en 21e eeuw. Hij komt uit Texas en velen zagen hem als the real deal. Zo ook bijvoorbeeld grootheid Willie Nelson. De authenticiteit straalt van Hand af en hij werkte naast zijn artiestenbestaan met paarden. Hoe authentiek wil je het hebben? Hand overleed op 8 juni 2020. Charley Crockett voelde zich geroepen om deze man te eren en een gehele plaat vol met covers op te nemen. En dat is hem gelukt.

Want ondanks dat dit allemaal covers van James Hand zijn heeft Charley Crockett duidelijk de overhand op de plaat. Eigenlijk verschilt het niet veel met zijn andere platen. Het is ongelofelijk, maar opnieuw, wat erg sterk is de muziek die Charley Crockett de laatste jaren allemaal uitbrengt. Hij kan inmiddels wel gezien worden als een van de beste uit de alternatieve country scene. Alles aan Crockett straalt liefde voor het vak en authenticiteit uit.

Ik ga niet proberen om er paradepaardjes uit te halen, want 10 for Slim: Charley Crockett Sings James Hand zijn alle 10 paradepaardjes. Elk nummer lijkt zo simpel in elkaar gezet, maar tegelijkertijd vol met vernuftige details. Dit is waarom ik country muziek goed vindt. Charley Crockett heeft voor mij hiermee wederom bevestigd dat mij het country genre het meest geliefd is.

Er zit dus alweer een nieuwe plaat van Crockett aan te komen. Music City USA komt 17 september uit. Eerste single I Need Your Love is opnieuw raak en de plaat telt 16 nummers. Kan het nog verkeerd gaan met de carrière van Charley Crockett? Overdaad schaadt zeggen ze soms, maar ik heb alle vertrouwen dat deze country artiest zijn kwaliteit van platen goed in de gaten houdt. En van mij mag hij dan 10 albums per jaar uitbrengen zolang hij op deze manier doorgaat.

10 for Slim: Charley Crockett Sings James Hand mag weer bijgeschreven worden als uitstekende plaat binnen het oeuvre van Crockett en ik ben heel benieuwd wat we de komende jaren van hem kunnen verwachten. Dit is heel makkelijk gezegd een 10 met een griffel.

Uitgebracht door Son of Davy / Thirty Tigers