Charlie Marie – Ramble On

Charlie Marie - Ramble On album cover

Af en toe komen er albums voorbij die je helemaal omverblazen. Gebeurt niet heel vaak, 1 á 2 platen per jaar. Dit jaar gaat een van dat soort albums naar Ramble On van Charlie Marie. Dit is country muziek op z’n best. Het hele plaatje klopt en laat je tot aan het einde met veel vreugde achter en wil je het opnieuw luisteren. En opnieuw, opnieuw en opnieuw…

Deze positieve woorden komen niet helemaal uit de luchtvallen. De signalen dat dit debuut van Charlie Marie zo goed zou worden werd al duidelijk in 2019. Toen bracht ze een titelloze EP uit die al veel klasse liet horen met klassieke country liedjes zoals Rhinestones, Rodeo en Countryside. Het werd een van mijn favoriete luisterplaten van dat jaar. Ja, wel heel kort, maar geweldig. Met haar debuut Ramble On waren de verwachtingen dan ook hoog.

Een korte introductie over Charlie Marie. Ze is geboren en getogen in Providence, Rhode Island en op haar 16e vormde ze haar eerste country band. Nummers zoals Crazy van Patsy Cline en You Ain’t Woman Enough (To Take My Man) van Loretta Lynn stonden op de setlist. Dat maakt gelijk duidelijk dat Charlie Marie erg beïnvloed is door old classic country. Factoren die zonder meer terugkomen in haar solo albums.

In een latere fase verhuisde Charlie Marie naar Tennessee om te proeven aan de muziekstaat. Naast haar studie die ze daar deed, ervaarde ze ook de muziek-scene, schreef ze veel nieuwe muziek en ontwikkelde ze zich op alle vlakken. Deze gegevens komen allemaal terug op haar platen in een geperfectioneerde vorm binnen de country grenzen.

Ramble On is wat mij betreft dan ook het perfecte country album van de laatste jaren. Toegankelijk voor de beginnende country luisteraar, maar ook de ervaren country fanatiekelingen gaan hier van genieten. Dat begint eigenlijk al meteen met eerste nummer Soul Train. Een dikke knipoog naar het country verleden ten tijde van Waylon Jennings en Willie Nelson. Een gedroomd openingsnummer waar Charlie Marie meteen laat weten dat ze een pure authentieke country artiest is, maar het wordt daarnaast nergens oubollig.

Ramble On raast na dit fantastische openingsnummer door met het nummer Tequila & Lime, een fijn uptempo country track. Het hoeft allemaal niet zo zwaar op de maag te liggen en Charlie Marie benadert haar muziek heel luchtig en open. Dat is eigenlijk van toepassing op de hele plaat en maakt deze plaat dus geschikt voor iedereen, ook luisteraars van andere genres.

De pedal steels komen veel aanbod en geven die extra klassieke country gloed. Daarnaast is de stem van Charlie Marie ongelofelijk sterk. Op een nummer zoals Lauren heel intiem, maar op Bad Seed en Tough Kitty zeer krachtig. De behoefte om mee te blèren is groot en de muzikale melodieën blijven je nog dagen bij. Ontzettend knap van een beginnende country artiest.

Zijn er dan helemaal geen negatieve aspecten aan Ramble On? Nee, ik kan er geen vinden. Dit is waarom ik country muziek luister. De plaat is nagenoeg perfect en heeft alles voor de muziekliefhebber. Verslavende melodieën, gave teksten en een stem van één uit duizenden. Misschien is dit een bold statement, maar Ramble On is voor mij tot nu toe het beste album van 2021. Het gaat zelfs zover dat ik deze plaat wil opnemen in een van de beste van de 21e eeuw. Het is natuurlijk nog vroeg om dit oordeel te vellen. Ramble On moet rijpen, maar op dit moment kan ik er niets anders van maken. (Soundly Music)