Charlie Worsham – Sugercane EP

Charlie Worsham - Sugercane album cover
Charlie Worsham - Sugercane album cover

Charlie Worsham is de underdog van mainstream Nashville country muziek. Hij schrijft voornamelijk zelf zijn eigen nummers, is een fantastische gitarist en weet de juiste mensen om zich heen te verzamelen. Toch is hij relatief onbekend in Nashville. Misschien brengt zijn nieuwe EP Sugercane daar verandering in?

Het eerste wat mij direct opvalt aan de muziek van Worsham is dat het veel raakvlakken heeft met Mo Pitney. Pitney bracht vorig jaar het uitstekende Ain’t Lookin’ Back uit en het lijkt dat de carrières van deze twee heren parallel lopen. Beiden zijn niet extreem mainstream country gericht, maar dippen er toch af en toe in.

Charlie Worsham gebruikt voor Sugercane een topproducer. Niemand minder dan Jay Joyce zit achter de knoppen en hij is een van de grootste country producers uit Nashville. Doen Miranda Lambert, Brothers Osborne, Carrie Underwood, Brandy Clark en Ashley McBryde een belletje rinkelen? Juist, Jay Joyce werkte met deze artiesten samen. Het geeft wel een duidelijk beeld hoeveel potentie Charlie Worsham heeft.

Op Sugercane wordt die potentie naar mijn mening volledig waargemaakt. Deels eigen geschreven nummers vermeng met co-writes maakt Worsham hier een fantastische EP. Elk nummer is raak en heeft zo zijn charmes die volledig country waardig zijn. Een nummer zoals For the Love is zowel muzikaal als tekstueel gezien mijn inziens een van de hoogtepunten van deze EP. “If you can’t put your heart into it, for the love of God don’t do it”. Hele mooie boodschap van Worsham.

Het wordt duidelijk dat Charlie Worsham ondanks de Nashville perikelen dicht bij zichzelf blijft. Dat valt natuurlijk alleen maar te waarderen en Sugercane is dan ook een echte authentieke country plaat. Ja, het neigt een beetje naar mainstream country, maar het is wel op een juiste manier verwerkt. Enige jammere is dat Sugercane geen volledig album is. 1 á 2 nummers extra hadden er prima bijgepast. Worsham laatste album komt alweer uit 2017. Maar dat zijn flauwigheden, 25 minuten is een mooie speelduur. Desalniettemin, prima genietbare plaat die misschien wel een plekje krijgt in het EP eindejaarslijstje, wie weet.

Uitgebracht door Warner Music Nashville