Chris Young – Famous Friends

Chris Young - Famous Friends album cover

Om de balans op deze website nog een beetje in evenwicht te houden tussen alternatieve en mainstream country een recensie van het nieuwe album van Chris Young. Niet dat ik er heel happig om ben, maar soms komt er wel wat aardigs uit. Zo was ik eerder dat jaar al positief over artiesten als Riley Green en Canaan Smith. Ook Chris Young kan hier aan worden toegevoegd.

Het heeft even geduurd voordat nieuwe plaat Famous Friends het daglicht zag. Losing Sleep komt alweer uit 2017 en Young nam de tijd voor Famous Friends. Maar vooraf aan dit album gingen wel een aantal singles die de fans lekker deed maken. Het album is met zijn 14 tracks dan ook uitgestrekt en bevat genoeg nieuwe nummers.

Nummers die allemaal zo mainstream country zijn als het maar zijn kan. En toch bedoel ik dat niet cynisch. Het is echt aardig wat Young hier produceert. Glad, ja zeker, maar lekker glad. Het hoeft soms allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Ieder artiest wordt in een hokje gestopt, dat gebeurt nu eenmaal. Maar uiteindelijk draait het om de muziek en die is op Famous Friends alleraardigst.

Ik ben niet de enige die dat vind, want de streamcijfers van dit album lopen in de miljoenen. Nummers als Raised on Country, titelnummer Famous Friends en Drowning zijn erg populair onder de country luisteraar. Het zijn ook goede country tracks, niets meer niets minder. Young klinkt hier heel krachtig en vol met energie.

Samenwerkingen gaat hij op deze plaat genoeg aan. Grote mainstream artiesten zoals Kane Brown, Lauren Alaina en Mitchell Tenpenny krijgen een plekje op Famous Friends. Tegelijkertijd een hele toepasselijke titel. Maar uiteindelijk is Chris Young de grote ster en hij weet te leveren. Aangezien het alweer zijn achtste plaat is blijft het knap om dit soort goede albums te produceren. Niets meer dan waardering voor Young.

Het zal voor Young niet allemaal even makkelijk gaan, maar met hard werken en veel liefde voor het vak weet hij met Famous Friends genoeg buzz te creƫren. En een groot deel van country minnend Amerika houdt nu eenmaal van dit soort country muziek. Country tracks die je tijdens het weekend op kan zetten en waarbij je even helemaal losjes kan gaan. Amerika is er dol op. Famous Friends weet dat concept goed te vangen en ik zie daar helemaal niets verkeerds in. Alleen of dit soort albums een lange houdbaarheidsdatum hebben, daar heb ik mij twijfels over. Desalniettemin, prima country plaat.

Uitgebracht door Sony Music Entertainment