Clay Walker – Texas to Tennessee

Clay Walker - Texas to Tennessee album cover

Het houdt maar niet op met muziek van de oude generatie country artiesten. Eerder dit jaar mochten we al fantastische albums horen van Alan Jackson, Travis Tritt en Gary Allan. Daarnaast bracht ook Rodney Crowell recentelijk een nieuwe plaat uit. Toby Keith brengt later dit jaar in oktober vers studiowerk uit sinds jaren. Of het met de pandemie te maken heeft of niet, ik verwelkom deze ouderen generatie met open armen. Zo ook Clay Walker, die met Texas to Tennessee zowel een hedendaags als country geluid uit het verleden laat horen.

Wie is Clay Walker zou je je misschien afvragen? Walker is een platinum-winnaar, hit-maker, singer / songwriter en een country artiest die voornamelijk in de jaren ’90 en ’00 furore maakte. Hij genereerde met zijn albums veel aanzien en respect wat gezien zijn platen volledig terecht is. Vóór de pandemie trad hij veel op in Amerika waar grote getale publiek op afkwamen.

Maar ook online is Clay Walker een fenomeen. Op social media platform TikTok heeft hij 750.000 volgers. Een aantal waar veel beginnende gebruikers jaloers op zullen zijn. Daarnaast blijft hij op streamplatforms niet achter. De getallen gaan hier in de miljoenen. Zelfs recente single van Texas to Tennessee Need a Bar Sometimes heeft rond de 11 miljoen streams. Ondanks dat Clay Walker onder de “oldies” valt is hij vandaag de dag sterker dan ooit.

En dat toont hij aan met zijn nieuwe plaat Texas to Tennessee. Samen met vakkundige lui uit Nashville is de plaat tot stand gebracht. De heren Michael Knox en Jaron Boyer nemen de productie voor de rekening. Zij werkten onder andere samen met artiesten zoals Jason Aldean en Dierks Bentley. Texas to Tennessee is dan ook een echte mainstream country plaat, maar dat deert niet. Integendeel, je vindt hier juiste de goede kanten van deze populaire vorm van country muziek.

Alhoewel er op Texas to Tennessee een goede mix bestaat van ballads en uptempo gaat mij voorkeur uit naar het laatste. De ballads hebben in het middenstuk van deze plaat de overhand en halen de vaart er een beetje uit. Dat wordt helemaal goed gemaakt naar het einde toe met hitgevoelige country nummers zoals I Just Wanna Hold You, You Look Good en One More. Dat zijn wat mij betreft toch de tracks waar Clay Walker het van moet hebben.

Over het geheel is Texas to Tennessee gewoon weer een uitstekende Nashville country plaat. Clay Walker schrijft zijn eigen nummers zelf mee en zijn typisch schrijfsels waar Nashville zo bekend omstaat. Niet al te moeilijk. Vooral zwoel en voornamelijk het vieren van het leven. Dat Walker met Texas to Tennessee gewoon weer meedoet met de Eredivisie van country is buitengewoon knap. Hij levert hier wederom vakwerk af waarbij kwaliteit voorop staat. De tourdata heeft Walker weer opgepakt en met een 10-tal nieuwe nummers kan hij weer doen wat een artiest het liefst doet: mensen entertainen en een goede avond bezorgen. En dat is toch waar het uiteindelijk allemaal omdraait?

Uitgebracht door Show Dog / Thirty Tigers