Cody Jinks – Adobe Sessions Unplugged

Cody Jinks - Adobe Sessions Unplugged album cover

Cody Jinks laat geen jaar voorbij gaan waar hij zich niet van zichzelf laat horen. Er is bij deze outlaw artiest altijd wel wat te beleven. In 2019 bracht hij twee albums achter elkaar uit, After the Fire en The Wanting. In 2020 lanceerde hij zijn eigen podcast en kwam met een uitstekend live album genaamd Red Rocks Live. Daarnaast werd Adobe Sessions in september van vorig jaar live en integraal opgenomen. De mensen die deze stream volgden kregen een kopie van deze sessies. En nu zijn deze opnames voor het grote publiek vrijgekomen in de vorm van album Adobe Sessions Unplugged.

Adobe Sessions (2015) wordt door vele fans van Jinks gezien als zijn beste plaat. Ik ga daar volledig in mee. Niets ten nadele van albums zoals I’m Not the Devil, Less Wise en 30, maar op Adobe Sessions is Cody Jinks op z’n sterkst. Nu al klassiek en legendarisch zijn nummers zoals Mamma Song, Loud and Heavy, David, We’re Gonna Dance en Cast No Stones. Cody Jinks heeft met Adobe Sessions een van de grootste parels van huidige outlaw country muziek in bezit.

Dit jaar dus Adobe Sessions Unplugged. De vraag is of dit veel gaat toevoegen ten opzichte van het originele album? Eerlijk gezegd doet Unplugged niet veel anders dan de oorspronkelijke plaat. Natuurlijk is het weer een feest van herkenning, maar de nummers zijn bijna één op één kopieën. Je hoort wel dat Adobe Sessions Unplugged net even meer dat rauwe randje heeft door de live setting. Of dit album als geheel echt van toegevoegde waarde is betwijfel ik.

Maar het belangrijkste blijft dat Cody Jinks de fans blijft voorzien van dit soort projecten. Daar is Adobe Sessions opnieuw het bewijs van. Ik ken geen artiest binnen country die op productie gebied zo goed zorgt voor zijn fans. Dat laat hij opnieuw zien met Adobe Sessions Unplugged. Dat is alleen maar grote klasse en ik vind het ook niet raar dat hij steeds meer populariteit geniet onder country fans.

Adobe Sessions Unplugged behoudt wat dat betreft het momentum van Cody Jinks. Dit album wordt toch weer extra uitgelicht in de media en zijn naam prijkt weer even in het nieuws. Daarnaast is Jinks aardig actief op social media en is hij in de Sonic Ranch studio om zijn nieuwe plaat op te nemen. Dat gaat zeer waarschijnlijk een dubbel-LP worden. Daar valt eigenlijk geen ontkomen aan gezien de tijd die hij vrij kreeg het afgelopen jaar. Niet te vergeten dat Cody Jinks meerdere projecten vorige jaar aankondigde zoals een Lefty Frizzell covers album en een rock album.

Conclusie: Adobe Sessions Unplugged is a-trip-back-memory-lane. Het is weer even drie kwartier vol genieten van een van de beste outlaw country albums van de 21e eeuw. Iets meer rauwer dan het originele albums door de live-setting, maar daardoor niet minder sterk. Cody Jinks is een rasartiest die met zijn productiviteit zijn fans meer dan behoorlijk bedient. Country muziek mag Cody Jinks heel erg koesteren, want heel veel van dit soort artiesten heb je op dit moment niet. Op naar de volgende. (Late August Records)