Cody Johnson – Human The Double Album

Cody Johnson - The Double Album album cover

Een kind in een snoepwinkel, zo voelde country singer/songwriter zich toen hij liedjes uitkoos voor zijn nieuwe plaat Human. Nee, de country ster uit Texas schrijft niet al zijn nummers zelf, maar laat dat veel aan andere over. Johnson bevindt zich op dit moment in Nashville contreien en dat is een goudmijn als het aankomt op songteksten. Human The Double Album heeft dan ook veel nummers die werden afgewezen door andere grote country artiesten.

Hebben we met Human The Double Album dan te maken met een soort van B-kantjes plaat? Nee, eigenlijk helemaal niet. Als je deze plaat luistert merk je niet een gebrek aan kwaliteit. Cody Johnson staat al bekend om zijn authentieke cowboy aanpak in zijn muziek en Human is wat dat betreft niets anders. Het is juist volop genieten van uptempo honky tonk tracks en intieme ballads. Hij trekt er meer dan een uur vooruit om zijn verhaal te doen, maar nergens zakt het in.

En dat is denk ik de kracht van Cody Johnson. Met zijn pure country stem en groteske instrumentatie windt hij de luisteraar om zijn vinger. Het is heerlijk vertoeven in het muzikale werkstuk wat Johnson hier voor ons schetst. Zoals Johnson zelf vertelt zou je dit album moeten zien alsof je naar een concert gaat. Zo zijn de nummers ook gerangschikt. Ik vind dat hij daar een punt heeft. De wijze van de volgorde op Human kan je vergelijken met een live concert. De balans is behoorlijk aanwezig.

Alhoewel er veel nummers op Human The Double Album staan die geschreven zijn door andere haalt Cody Johnson ook wat oude country nummers onder het stof vandaan. Zo hebben we een uitstekende cover van Vince Gill genaamd Son of a Ramblin’ Man en gebruikt hij I Don’t Know a Thing About Love van legendarische liedjesschrijver Harlan Howard.

Maar wie ook niet mag ontbreken is de nog levende country legende Willie Nelson. Nelson duikt inmiddels overal op en lijkt met wederom een nieuwe plaat geen gas terug te nemen. Op Human The Double Album covert Nelson samen met Johnson het nummer Sad Songs and Waltzes. Dit nummer is overigens een nummer van Nelson zelf, dat verscheen op Shotgun Willie uit 1973. Typisch Willie Nelson liedje en er heerst een fijn samenspel met Cody Johnson.

Cody Johnson kan inmiddels gezien worden als een van de sterkhouders van mainstream country. Ondanks dat, behoudt hij zijn imago als country cowboy. Dat zit in hem, maar dat uit hij ook in zijn muziek. Hij doet wat betreft geen concessies om vast te zitten aan de formule van de grote platenlabels. Tel daarbij op dat hij een fantastische grote schare groep fans heeft, zijn live-shows elke keer weer uitverkocht raken en je hebt hier een country artiest die in het perfecte plaatje past.

Uitgebracht door CoJo Music / Warner Music Nashville