Cole Chaney – Mercy

Cole Chaney - Mercy album cover

Dat er uit de Amerikaanse staat Kentucky goede country muziek komt moge onderhand wel duidelijk zijn. Natuurlijk is Sturgill Simpson als een held doorgebroken bij het grote mainstream publiek. En misschien wat onbekender, maar in de (alternatieve) country scene een ster Tyler Childers. Met zijn platen Purgatory en Country Squire zorgde hij voor veel oproer. Niet heel verwonderlijk dat menig country artiest geïnspireerd raken door deze artiesten. Zo ook Kentucky-native Cole Chaney.

Want dat is eigenlijk het eerste wat je duidelijk terug hoort op Chaney’s debuutplaat Mercy. Luisteren we hier nu naar Tyler Childers? De stem van Chaney doet daar veel aandenken en zo ook de muzikale inkleuring. Of dit kritiekpuntjes zijn is moeilijk in te schatten. Mercy is een strakke plaat die bijna het uur aantikt, maar heel makkelijk weg luistert. Dan zijn uiteindelijk die associaties van Tyler Childers vergeven. Ondanks de gelijkenissen is het een uitstekende formule die op Mercy fenomenaal werkt.

Mercy is opgenomen in de BlueLava Audio studios in Ohio. De productie van deze plaat is relatief kaal en rauw opgenomen. Een geheel akoestische inslag zoals die op bijvoorbeeld Zach Bryan’s albums, waar Cole Chaney ook goed vergeleken mee kan worden, is het niet. Mercy heeft iets meer te bieden dan alleen de gitaar en vocals. Je hoort veel fiddle inkleuring en af en toe fijne mandoline klanken. Het gaat bovendien heel goed samen met de rauwe vocals van Cole Chaney.

Het overgrote deel van de instrumentatie is verzorgd door leden van de band Wolfpen Branch. Een opkomende bluegrass band uit Kentucky. Zij zorgen voor een fantastische inkleuring van deze plaat. Om Mercy bluegrass te noemen gaat wat ver. Maar de invloeden hoor je zeker terug en er valt in deze genoeg te ontdekken.

Muzikant Michael Cleveland zorgt voor het fiddle spel op Mercy. Michael Cleveland wie hoor ik je zeggen? Cleveland is een van de beste fiddle spelers die er op dit moment in Amerika is. Al op jonge leeftijd trad hij op bij de Grand Ole Opry en heeft verschillende solo albums uitgebracht voor het label Rounder Records. Op Mercy staat het fiddle spel dan ook min of meer centraal en blinkt het meest uit. Verrassend dat Cole Chaney zo’n grote naam heeft weten te strikken en het bevestigt alleen maar zijn potentieel.

Die potentie wordt op Mercy over het geheel gezien volledig waargemaakt. Een heerlijke plaat die hier de komende tijd nog veel op gaat staan. In eerste instantie was ik een beetje huiverig dat dit een één op één Tyler Childers kopie zou worden, maar die twijfels zijn na de eerste minuten van Mercy gelijk verdwenen. Dit is de country muziek formule die voor mij werkt en één van de redenen dat ik naar dit genre luister. Rauwe en pure muziek vanuit het hart. Het moet heel raar gaan lopen dat deze debutant het niet haalt tot eindejaarlijstje. Wat een prachtige plaat. (Eigen Beheer)