Creed Fisher – Whiskey and the Dog

Creed Fisher - Whiskey and the Dog album cover

Ik ben niets meer dan lovend als het aankomt op outlaw country. Het genre dat begon in de jaren 70 van vorige eeuw met Waylon Jennings, en begin deze eeuw nieuwe leven werd ingeblazen door Jamey Johnson. Outlaws als toen zijn heel anders dan nu. De muziek- en leefstijl is veranderd, maar wat blijft is de ziel in de muziek. Outlaw country is tegenwoordig muziek gemaakt vanuit passie en liefde voor het country genre met een rauw randje.

Dit jaar is weer een mooi jaar als het aankomt op outlaw country releases. In het begin van 2021 bracht Dallas Moore het uitstekende The Rain uit. Mickey Lamantia bracht ook een aantal uitstekende EP’s en een album uit die mening country hart deed doen smelten. Binnenkort komt de grootste outlaw artiest van dit moment Cody Jinks met nieuwe album Mercy. Toch zijn er nog country outlaw artiesten die min of meer niet heel opgemerkt worden. Een daarvan is Creed Fisher.

Fisher kwam mij nog niet bekend voor en ik kreeg zijn naam recent te zien op een Amerikaans country website. Met een album naam als Whiskey and the Dog en zo’n album cover ben ik snel om. Dit soort minder bekende country artiesten kunnen goed uitpakken, maar kunnen net zo goed flauwe hap zijn. Maar met de eerste tonen van dit album wist ik dat ik goed zat. Dit is perfect uitgevoerde hedendaagse outlaw country.

Alle ingrediƫnten voor dat recept zijn bij Creed Fisher aanwezig. Whiskey and the Dog is een typische outlaw plaat met teksten vanuit het hart over drank, vrouwen, liefde en alles wat bij een echt leven komt kijken. Al deze onderwerpen worden verpakt in een muzikale omlijsting waarmee artiesten zoals Jamey Johnson, Whitey Morgan and the 78s, Dallas Moore en Cody Jinks zo bekend om zijn geworden.

Eigenlijk valt er niet meer over Whiskey and the Dog te zeggen. Als je bekend bent met outlaw country dan kan je dit album zonder twijfel opzetten. Creed Fisher doet alles goed, is krachtig waar nodig is, maar laat tevens zijn gevoelige country hart horen. Natuurlijk mag het verlangen naar het verleden niet ontbreken met veel referenties in de nummers naar onder andere Hank Williams, George Jones, Johnny Cash en Merle Haggard. En zo hoort het ook.

Creed Fisher is aardig productief de afgelopen jaren met nieuwe muziek uitbrengen. Als je zijn Spotify profiel bezoekt is dit alweer zijn derde plaat van het jaar. Ook van 2020 vind je veel albums terug. Aardig overweldigend en je vraagt je af waar je moet beginnen. Whiskey and the Dog is in ieder geval mijn kennismaking met Fisher en een erg prettige. Het outlaw genre groeit gestaagd en er breken elk jaar wel weer nieuwe artiesten door. Fisher draagt met zijn muziek zeer verdienstelijk bij aan het genre en ik zie geen redenen om dit minder te zien dan de grote outlaws van dit moment.

Uitgebracht door Dirt Rock Empire