Cristina Vane – Nowhere Sounds Lovely

Cristina Vane - Nowhere Sounds Lovely album cover

Debutante Cristina Vane’s roots liggen in Italië. Ze is daar geboren en heeft sindsdien vele landen aangedaan om uiteindelijk in Amerika te belanden. Ze groeide op in landen zoals Engeland, Frankrijk en Italië en spreekt daardoor vloeiend vier verschillende talen. Op haar achttiende vertrok ze naar de States waar haar vader van origine vandaan komt. Ze werd beïnvloed door veel verschillende muziekstijlen en trad op door heel het land. Resultaat van al haar ervaringen is het debuut Nowhere Sounds Lovely.

Ze inmiddels helemaal geacclimatiseerd aan het Amerikaanse leven en voor de muziek waren vooral blues en rock haar startpunt. Deze genres hoor je terug op Nowhere Sounds Lovely, maar daarnaast hoor je ook zwoele folk en country invloeden die doen denken aan een jonge Emmylou Harris.

Voordat Cristina Vane deze plaat produceerde had ze dus al een heel leven achter de rug. Met het werken in een gitaarshop in Los Angeles perfectioneerde ze haar gitaar-picking stijl en het vele toeren zorgde voor een kleurrijke uitbarsting aan ervaringen die perfect aansluiten bij deze plaat. Doordat ze met optredens in het zuiden van Amerika kwam, raakte Vane in aanraking met country en bluegrass. Genres waar ze tot die tijd nog onbekend mee was.

Deze genres maakte zoveel indruk op haar dat ze besloot om naar Nashville te verhuizen. De uitgelezen stad om een album op te nemen. Daarnaast zocht ze naar gelijkgestemden in de muziekindustrie en vond die dan ook in Music City. Voor Nowhere Sounds Lovely ontmoette ze drummer, producer en Grammy winnaar Cactus Moser. Moser bekend van het samen werken met Wyonna Judd zorgde ervoor dat Vane zich snel thuis voelde in Nashville. Dat komt helemaal tot uiting op Nowhere Sounds Lovely.

Vanaf opener Blueberry Hill merk je aan de teksten dat Cristina Vane een echte troubadour is. Ze haalt onder andere New Orleans, Texas en New Mexico aan. Delen van de VS waar ze ongetwijfeld heeft opgetreden in broeierige honky tonks, koffiezaakjes en kleine bars. Op nummers zoals Travelin’ Blues en Dreaming of Utah horen we eenzelfde concept van een reiziger met ontelbare dromen.

De muziek op Nowhere Sounds Lovely is typerend folk, maar doet dus ook andere genres aan. Met de intense stem van Cristina Vane, die veel doet denken aan Dawn Landes, kleurt ze elk nummer op een zachte en zwoele manier in. Het is een stem om in weg te dromen en verveelt geen moment.

Cristina Vane is authentiek, heeft een eigen smoel en dat is knap op een debuutplaat zoals deze. Nowhere Sounds Lovely is een document geworden van het leven dat Vane leidt. Een leven die kleurrijk is en waar talloze gebeurtenissen en ervaringen zijn opgedaan. Dat reflecteert zich allemaal op deze plaat. Een mooi verleden en met Nowhere Sounds Lovely heeft ze de fundamenten gelegd voor een nog mooiere toekomst. (Blue Tip Records)