Elijah Ocean – Born Blue

Elijah Ocean - Born Blue album cover

En doe nog maar een plaat. Dat is waarschijnlijk wat Elijah Ocean dacht na het uitbrengen van de veelgeprezen Blue Jeans and Barstools uit 2020. Over die plaat was ik louter positief en het bracht je echt terug naar oude country tijden van de jaren 60 en 70. Bakersfield Sound in een nieuw jasje. En dat is met Ocean’s nieuwe plaat Born Blue niet anders.

Er zijn voor dit nieuwe album wel wat veranderingen. Het meest opmerkelijke is dat Ocean verhuisd is naar Nashville. Hij heeft het groene hart van Amerika Maine, waar hij zijn vorige plaat produceerde, verruild voor Music Row. Als dat maar goed gaat zou je denken. Een paar weken terug werd er een artikel over Elijah Ocean geplaatst op Rolling Stone, een van de populairste muziek websites van Amerika. Zou hij gezwicht zijn voor het grote Nashville?

Nee hoor, Born Blue is weer een strakke country plaat geworden die opnieuw kwaliteit levert. Het lijkt er juist op dat dit album nog meer honky tonk is dan Blue Jeans and Barstools. Het is heerlijk vertoeven in de muziek die Elijah Ocean produceert. Je hoeft je geen moment te vervelen en op elk nummer gebeurt wel iets interessants.

Lag de nadruk op zijn vorige plaat vooral op de pedal steel, nu gebruikt Ocean meer fiddles. Titelnummer Born Blue en Time on My Hands zijn daar mooi voorbeelden van. Maar ook de pedal steel is weer overvloedig aanwezig. De combinatie van deze twee instrumenten zorgen ervoor dat dit toch wel een hele sterke country plaat is geworden.

Productie lag voor deze plaat helemaal in de handen van Ocean. In eerste instantie zou de productie terechtkomen bij de rechterhand van Dwight Yoakam, Brian Whelan. Dat liep al snel af door creatieve verschillen. Dat Ocean zelf ook een aardig potje kan produceren wordt met Born Blue wel duidelijk. Het album klinkt barstensvol diversiteit en is alles wat je van een country plaat mag verwachten.

Ik vond het met Blue Jeans and Barstools een beetje te ver gaan om het op te nemen in het eindejaarslijstje. Maar met Born Blue ben ik over de streep. Deze gaan we terugzien einde van het jaar. Elijah Ocean is het authentieke country werk en met Born Blue levert hij misschien wel zijn beste werk af. Als je op zoekt bent naar echt country muziek zoek dan niet verder, want Elijah Ocean’s levert dat en meer. Born Blue is een parel die je niet kan missen. Pak het op een geniet vooral.