Florida Georgia Line – Life Rolls On

Florida Georgia Line - Life Rolls On album cover

Met titelnummer Life Rolls On sluit Florida Georgia Line hun nieuwe album. Een nummer dat gezien kan worden als afsluiting van de eerste fase van het muziekbestaan als band. Tyler Hubbard en Brian Kelley slaan allebei hun eigen wegen in en gaan solo. Maar niet voordat we eerst nog een nieuw album tot ons krijgen. Vorig jaar kwam er al een EP uit. Die nummers aangevuld met wat nieuwe vormen Life Rolls On.

En voor mij blijft Florida Georgia Line een guilty pleasure. Ondanks dat het duo veel kritiek krijgt op hun ‘oppervlakkige’ country muziek zitten er hier en daar op elk album wel een aantal goede nummers. Daarnaast is het rete catchy en meestal ook grappig hoe nummers uitpakken.

Op Life Rolls On is het niet anders. Soms is het even grinniken om de eenvoudige melodieën en teksten. Beer:30 en New Truck zijn daar mooie voorbeelden van. Maar dat ze ook goede mainstream country muziek kunnen maken bewijzen ze op opener Long Live, Always Gonna Love You en Life Rolls On.

Voor ieder wat wils zogezegd. Dat is naar mijn mening ook de insteek van Florida Georgia Line. Het moet met een paar platte nummers de massa bereiken en zodoende is er ook ruimte voor kwalitatief goede nummers. Win-win situatie voor Florida Georgia Line, het label (en de fans).

Het leven gaat dus door na Life Rolls On. Zoveel is wel duidelijk. Tyler Hubbard heeft inmiddels een single onder zijn eigen naam uitgebracht genaamd Undivided. Samen met Tim McGraw pakt hij het met dit nummer goed aan. Miljoenen streams behaald en dat belooft wat voor een nieuw album die er ongetwijfeld snel aan zit te komen.

Van Brian Kelley horen we nog vrij weinig. Toch altijd bij Florida Georgia Line op de achtergrond, maar zingen kan hij wel degelijk. Ik snap ook niet dat Kelley niet meer inbreng krijgt binnen de muziek van Florida Georgia Line. Op een nummer zoals Dirt van album Anything Goes (2014) is het toch echt Kelley die uitblinkt in een van de coupletten. Op Life Rolls On lijkt hij helemaal afwezig.

Het is goed dat Florida Georgia Line tijdelijk uit elkaar gaan. Ze hebben veel kritiek moeten verduren van critici en fans. Eigen ideeën uitwerken en zelf opzoek gaan naar die ene hit. Als band hebben ze er genoeg behaald binnen relatief korte tijd, maar het vuur lijkt een beetje op met Life Rolls On. Een uitstekende mogelijkheid om eens te vernieuwen, uit de comfort-zone te stappen en over een aantal jaar met volle energie als duo terugkeren.

Dat zijn de ontwikkelingen op dit moment van Florida Georgia Line en ik juich het toe. De komende weken staat Life Rolls On in de schijnlichten en ondanks de mankementen zijn er genoeg nummers waar de country luisteraar wel warm van kan worden. Dat blijft de kracht van Florida Georgia Line. Een aantal hits hebben ze met elk album wel te pakken. Om te suggereren dat deze band geen country is, is niet terecht. Maar soms proberen ze gewoon heel hard om het niet zijn. Life Rolls On… (Big Machine Label)