Gary Allan – Ruthless

Gary Allan - Ruthless album cover
Gary Allan - Ruthless album cover

Gary Allan is na 8 jaar terug en heeft zijn beste songmateriaal in een nieuwe album weten te stoppen genaamd Ruthless. Na Travis Tritt en Alan Jackson is Allan de volgende neo-traditionalist die met nieuw materiaal komt. Ruthless is wel een totaal andere richting dan de platen van Tritt en Jackson, maar daarom niet minder genietbaar. Integendeel, Ruthless klinkt juist verfrissend en zeer krachtig.

Maar ik kan je gelijk vertellen dat Gary Allan met Ruthless niet heeft getracht om zijn country roots te benaderen. Ondanks dat het songmateriaal het beste is van wat hij de laatste jaren heeft geproduceerd is de country ver te zoeken. Dat is als je het vergelijkt met een Jackson, Tritt of Strait. Mainstream country mag het de naam krijgen, maar zelfs die classificering is dunnetjes. Neigt zelfs naar pop en rock. Dat mag de pret overigens niet drukken, want ik heb mij er wel degelijk mee vermaakt.

Het nummer waarin Gary Allan zijn country roots het meest heeft proberen te benaderen is Little Glass of Wine. Doet denken aan een oude poƫtische Willie Nelson track uit de jaren 60 waar pedal steels de overhand hebben. Jammer dat er niet meer van dit soort nummers op Ruthless staan, maar Gary Allan hoeft zich tegenwoordig niet meer te bewijzen voor het country publiek. Hij kiest met deze plaat vooral zijn eigen weg en doet dat af en toe niet onaardig.

Dat doet hij gelijk al op albumopener Temptation. Een krachtige uptempo pop nummer waar je gelijk hoort waar we met de rest Ruthless mee te maken krijgen. Single Waste Of A Whiskey Drink is het meest bekende nummer van deze plaat en is een redelijke hit op streaming platforms. De teksten komen duidelijk uit de pen van Nashville schrijvers. Liefde, whiskey en een beetje drama, echt Music Row. Af en toe vind ik het helemaal niet erg om dit soort muziek te luisteren.

Dus eigenlijk doet Gary Allan wat er van hem verwacht wordt. Alan Jackson sprak zich al eerder uit over het tegenwoordige gebrek aan echte country muziek. Blake Shelton vraagt zich aan de andere kant af wie er nog naar oude stijl country muziek luistert. Gary Allan trekt duidelijk zijn eigen plan en heeft met Ruthless zijn beste songmateriaal uitgekozen. En daar is helemaal niets op aan te merken. Natuurlijk zal niet iedereen dit soort country-achtige pop en rock muziek waarderen, maar het is over de gehele linie best te behappen. Ruthless is duidelijk een album voor het grote publiek en is drie kwartier even je gedachten stopzetten en overgeven aan de zwoele melodieƫn en teksten. Uiteindelijk is daar niets mis mee.

Uitgebracht door EMI Records