Gold Pulls – Cat Mountain Drive

Gold Pulls - Cat Mountain Drive album cover

Eerder op deze site schreef ik een albumrecensie over het nieuwe album Smoothing Fur van Chris King. Smoothing Fur zou onder een geheel nieuwe bandnaam worden uitgebracht genaamd Gold Pulls. De gebeurde dus niet en Chris King leende zijn eigen naam voor het album. Niet wetende dat Chris King een maand voor Smoothing Fur een plaat had uitgebracht genaamd Cat Mountain Drive. En met de bandnaam Gold Pulls. Dus alsnog bij deze een recensie van Gold Pulls met album Cat Mountain Drive.

Ja, de logica is een beetje ver te zoeken. Op de website van Chris King wordt Cat Mountain Drive wel aangegeven als nieuw ‘project’, maar zonder de naam Gold Pulls. Op Spotify en Apple Music is de plaat dan wel weer onder de naam Gold Pulls te vinden. Wie Gold Pulls dan allemaal mogen zijn is mij onbekend. Heel verwarrend allemaal, maar uiteindelijk heb ik Cat Mountain Drive gevonden en ben blij verrast.

Want Chris King / Gold Pulls heeft er een waar feestje van gemaakt. Soms worden dit soort zij-projecten teveel overdacht en verliest het aan kwaliteit. Niet bij Gold Pulls. Dit is net als Chris King’s Smoothing Fur een heerlijke rock-plaat geworden waar je u tegen zegt. Het zware gitaargeweld overheerst op Cat Mountain Drive en wordt af en toe bijgestaan door elektronische synthesizers.

Maar wat mij vooral zo aantrekt aan Chris King zijn de vocals. Daar was ik bij Smoothing Fur ook al erg content mee en op Cat Mountain Drive prijkt weer vooral de stem van King hoog bij de pluspunten.

Op Smoothing Fur noemde ik So Strange als een van de beste singles van het jaar. Toen niet wetende van het bestaan van Cat Mountain Drive af. Maar op deze plaat pik ik Won’t Have to Ask uit als prijsnummer en waardige tegenhanger van So Strange. Het gebruik van subtiele elektronica, meegaande drums en de unieke stem van King maakt dit nummer het beste nummer dat ik deze maand heb gehoord.

Sommige artiesten bouwen een bepaalde krediet op, zodat je er vaak naar teruggrijpt. Chris King heeft zulke krediet opgebouwd met zijn country-plaat Animal uit 2016. Ik was eind vorig jaar dan ook blij verrast toen ik Smoothing Fur zag uitkomen. En als grote verrassing kwam ik er deze maand achter dat zijn zij-project Gold Pulls november vorig jaar Cat Mountain Drive heeft uitgebracht.

Toegegeven het heeft niets met country te maken of een beetje wat daar op lijkt. Maar als artiest kan ik Chris King alleen maar waarderen. De belofte van King op een snel vervolg op country album Animal (2016) werd niet ingelost en daardoor verloor ik hem uit het oog. Maar hij is volledig terug en op een manier die ik alleen maar kan toejuichen. Country allerminst, dat zeker, maar wat een platen.