Grace Askew – Adobe Red EP

Grace Askew - Adobe Red album cover

Het is altijd leuk om uit onverwachte hoek nieuwe muziek te ontdekken. Dat gebeurde mij begin deze week met Grace Askew. Met een beetje scrollen door Instagram afbeeldingen kwam ik terecht op de Instagram pagina van Askew. Alleen door een foto, zonder te weten dat dit om een country artiest gaat. En heel toevallig heeft ze vorige maand een nieuwe EP uitgebracht genaamd Adobe Red. Het kan twee kanten opgaan. Eén, het is helemaal niks. Of twee, je hebt een onontdekt pareltje te pakken. Voor Askew zeg ik met de volle overtuiging het laatste. Vanaf de eerste klanken van Adobe Red reis je even helemaal naar de Western setting van de Verenigde Staten. Een echte country & western feel levert deze plaat dan ook op. Soms wat donker noir-achtig en soms heel levendig. Met coyotes, cactussen, woestijnen en spaghetti westerns kan je deze EP goed samenvatten. De stem van Askew is doorleefd en rauw. Doet af en toe denken aan een Emmylou Harris, maar ook aan Australische folkie Julia Stone. In ieder geval past de stem van Askew uitstekend bij de muzikale omlijsting van Adobe Red. Overigens is Grace Askew niet nieuw binnen de country scene. Ze is een doorgewinterde muzikant die al zo’n 15 jaar aan haar muziek carrière werkt en veel andere artiesten helpt. Ze deed mee met de Amerikaanse The Voice. Echt doorgebroken bij het grote publiek is ze echter niet en het is dan ook niet heel verwonderlijk dat ik haar via een omweg op social media heb gevonden. Maakt uiteindelijk niet uit en ben erg content met Adobe Red. Grace Askew is een authentieke cowgirl met veel muzikaal talent en een geweldige stem. Deze muziek mag wat mij betreft best gehoord worden. (Eigen Beheer)