Hayes Carll – You Get It All

Hayes Carll - You Get It All album cover

Hayes Carll is een grote naam binnen country en Americana muziek. Hij is al een behoorlijk tijd in de muziekindustrie aanwezig, want zijn debuut komt uit 2002. Ik stapte in bij Lovers and Leavers uit 2016, mijn startperiode van het luisteren naar deze genres. Maar ik stapte bij dit album er ook heel snel uit en deed geen moeite meer om Carll’s muziek met volle aandacht te beluisteren. Daar kwam dit jaar verandering in.

Ook met What It Is uit 2019 voelde ik de klik niet. Dat terwijl ik om mij heen toch veel positieve kritieken hoorde. Wat is het probleem hier? Ik denk dat het met de melige stem van Hayes Carll te maken heeft. Die moet je echt liggen. Af en toe krijg ik het gevoel dat Carll er een jointje bij pakt en begint met zingen. Dat is natuurlijk niet zo, maar je komt er wat mij betreft niet omheen als je albums van hem beluistert. Toch geef ik nieuwe plaat You Get It All een eerlijke kans.

En ik moet zeggen, dat ik nu de plaat meerdere keer heb gehoord, het “stoner” gehalte behoorlijk mee vind vallen. Af en toe zijn er nog wat nummers waar ik moeite mee heb, maar het is hier een stuk minder. Over het geheel gezien is dit een puike Americana plaat. Een plaat waar Hayes Carll grappig uit de hoek kan komen met een nummer zoals Nice Things, waar God een interessant bezoekje aan de aarde brengt en uiteindelijk in de gevangenis belandt.

Naast de grappen en grollen zijn er ook absolute serieuze tonen. Help Me Remember is er zo één dat gaat over een persoon met dementie. Heel aangrijpend waar Hayes Carll op gevoelige wijze deze ziekte blootlegt. Dan een nummer zoals Different Boats, waarbij hij zingt over dat wij allemaal een reis over de rivier maken naar de overkant. Een metafoor waarbij iedereen op zijn eigen tempo en eigen manier de overkant bereikt. Sommige vallen eruit, sommige blijven erin, wij allemaal maken een unieke reis door het leven.

De teksten zijn aansprekend en maken veel indruk. Extra punten voor Carll, omdat ik melodieën boven de teksten zet als ik naar albums luister. Over melodieën gesproken is dit album een blend van allerlei genres en daardoor geschikt onder de noemer Americana. Af en toe hoor je echte blues tracks, die heel goed samengaan met de stem van Carll. Ook zijn er genoeg sterke country tracks aanwezig met pedal steels en fiddles.

You Get It All heeft mij in positieve zin erg verrast. Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Dit album is vooral heel laid-back en erg genietbaar. Ik ga twijfelen aan mijn conclusies van eerdere platen van Carll. Het wordt hoog tijd om die eens grondig aan te pakken en aandachtig te gaan beluisteren. Want met You Get It All ben ik over de streep en ben benieuwd of ik niet te snel met een oordeel ben gekomen. Met You Get It All krijg je in ieder geval alles wat het Americana genre zo sterk maakt. Puike instrumentatie, krachtige teksten en vocals die, tsja, lekker rauw zijn. Laten we het maar op lekker rauw houden.

Uitgebracht door Dualtone Music Group