Jamestown Revival – Fireside With Louis L’Amour EP

Jamestown Revival - Fireside with Louis L'Amour album cover

Louis L’Amour is voor menig country artiest een grote inspiratiebron. Hij was in de vorige eeuw een bekende Amerikaanse schrijver en zijn boeken waren voornamelijk country en western gericht. Hij overleed in 1988 en heeft tot die tijd 105 werkstukken geschreven. Het wordt voor mij eerlijk gezegd tijd om zijn werk te ontdekken, want in Western novellen krijg ik steeds meer interesse. Maar daar gaat deze website niet over. Muziek. En dat is wat we krijgen met de nieuwe EP van van country duo Jamestown Revival. Een EP geïnspireerd op het werk van Louis L’Amour.

Fireside With Louis L’Amour is de naam van de EP en de Texaanse Jamestown Revival benaderen de western van Louis L’Amour op een uitstekende en interessante manier. De liedjes zijn prachtig vormgegeven met veel akoestische gitaren en hier en daar wat mondharmonica’s en drums. Je krijgt met deze EP echt het gevoel dat je je op de ruige vlaktes begeeft van Texas en omstreken. Overdag in de brandende zon op het paard en in de avonden het kamp opslaan. Samen met je metgezel rondom het kampvuur country en western liederen bezingen uit oude tijden.

Ja, dat is het gevoel wat ik krijg bij Fireside With Louis L’Amour. Jamestown Revival had wat mij betreft makkelijk een heel album van dit soort nummers kunnen maken, want dit is toch wat iedere country fan wil luisteren? Het doet soms wat denken aan de intrigerende verhalenvertelling van Kris Kristofferson, maar bijvoorbeeld ook aan de ultieme country en western artiest van deze tijd Colter Wall. Desalniettemin heeft Jamestown Revival met Fireside With Louis L’Amour zijn klasse laten horen en ik vind dat iedere country luisteraar dit tenminste één keer afgespeeld moet hebben. Want meer western muziek dan dit ga je dit jaar niet krijgen. (Thirty Tigers)