Jason Eady – To the Passage of Time

Jason Eady - To the Passage of Time album cover

Country artiest Jason Eady heeft een aantal uitstekende albums op zijn naam staan en is niet meer weg te denken uit de Texas scene. Hij heeft inmiddels een sterke naam opgebouwd en zijn muziek wordt door velen country liefhebbers zeer gewaardeerd. Voor zijn nieuwe plaat To the Passage of Time nam hij zijn tijd. I Travel On dateert alweer uit 2018 en het werd wel weer eens hoog tijd voor een nieuw album. De productie van To the Passage of Time kwam tot stand midden in de pandemie en is weer een typische Jason Eady plaat.

Dat betekent geen rare capriolen, maar een strakke en degelijke country plaat waarmee veel fans weer in hun handjes kunnen wrijven. Voor het grote deel van To the Passage of Time sloot Eady zich op in zijn kamer gedurende drie dagen. De teksten vloeiden uit zijn pen en er was geen stoppen aan. Zo’n ervaring had hij nog nooit meegemaakt, dat de liedjes zo snel op papier kwamen.

Dan vraag je je af of zulke albums niet te veel geforceerd raken. In het geval van deze plaat valt het kwartje precies de goede kant op. Eigenlijk kan je ook niet anders verwachten van een country artiest die al jaren muziek maakt. Nummers als Back to Normal, My Best Friend en Saturday Night zijn heel tof uitgewerkt en klinken vol met inspiratie. Ondanks de zachtaardige stem van Eady rockt het af en toe toch nog een beetje.

Hij houdt zich meer in op een van de highlights French Summer Sun. Gesproken woord gecombineerd met zang geeft Eady een pluim aan alle militairen die voor het land vechten. Want juist door deze helden, zowel in het verleden, heden en toekomst, kan de gewone man zichzelf ontplooien en zijn dromen najagen. Heel interessant hoe Jason Eady dit concept in een nummer heeft verwerkt. Zeker even het luisteren waard. Is tevens een nummer gericht op zijn grootvader die in de tweede wereld oorlog vocht voor vrijheid.

Natuurlijk is heel To the Passage of Time het luisteren waard. Ook mede door de bijdrages van Eady’s vrouw Courtney Patton en vriendin Jamie Lin Wilson. Beiden twee country artiesten die de laatste paar jaar zeer verdienstelijk bijdragen aan de Texas country scene met solo materiaal. Overigens gaat Patton december de studio in voor een nieuwe plaat.

Eerst alle aandacht op Jason Eady. To the Passage of Time heeft iets mysterieus, een bepaalde aantrekkingskracht. Zijn muziek werkt en biedt de luisteraas veel moois. Als je nieuw bent in het country genre zou ik Jason Eady meer dan aanraden. Er valt zoveel te halen uit zijn muziek. En op elke plaat verrast hij de luisteraar en tovert hij het ene goede nummer na het andere uit zijn mauw. Het vuur brandt op To the Passage of Time als nooit tevoren en wat mij betreft is Jason Eady klaar voor het “grote” werk. Of hij dat wilt en in zich heeft is een tweede, maar met dit soort muziek kan hij dat makkelijk aan. Nashville anyone?

Uitgebracht door Old Guitar Records