Jay Bragg – Find Me in a Song

Jay Bragg - Find Me in a Song album cover

Three chords and the truth. Het eeuwenoude gezegde waar country muziek bekend om staat. Dat gezegde is het uitgangspunt van Jay Bragg’s nieuwe album Find Me in a Song. Simpele en korte liedjes die een en al country uitstralen. Met hier en daar vleugjes gospel en soul maakt Find Me in a Song een kleurrijk album die zeker niet misstaat bij andere countryhelden zoals Alan Jackson en George Strait.

Muziek zit in het bloed van Jay Bragg. Al op erg jonge leeftijd kwam hij in aanraking met de fiddle en heeft het instrument zich helemaal eigen gemaakt. Het instrument is dan ook leidend op Find Me in a Song. Later daarover meer. Bragg werd bekend in zijn thuisstaat Maine met de band North of Nashville. En bekend kan als een understatement worden gezien. Met goed lopende albums en shows openend voor artiesten zoals Chris Stapleton, Brothers Osborne en Dierks Bentley werd de bekendheid nog groter.

Maar om verder door te groeien besloot Bragg het alleen te gaan doen en van Maine naar Nashville te verhuizen. In zijn Nashville periode zoog hij alle informatie op die hij uit de muziekindustrie kon krijgen. Dat resulteerde erin dat hij mocht openen voor neo-traditionalist Alan Jackson. Niet zomaar een naam om geassocieerd mee te worden.

In 2018 kwam Bragg’s solodebuut album Honky Tonk Dream uit. Zoals de titel al doet vermoeden is dat een authentieke honky-tonk plaat geworden. 2 jaar later was Bragg klaar voor een tweede album en Find Me in a Song is daar het resultaat van.

Sommige artiesten hebben moeite om een tweede plaat uitbrengen. Vóór de eerste plaat hebben ze jaren de tijd gehad om alles te perfectioneren. Met de tweede plaat zit er meestal veel meer druk achter. Jay Bragg heeft het geluk gehad dat hij in het verleden al in een succesvolle band speelde en zijn inspirerende periode had in Nashville. Find Me in a Song is dan ook een fris en genietbare plaat geworden.

De plezier straalt er vanaf. Je hebt aan de ene kant de gospel en soul op nummers zoals opener Deliver My Soul en Sweet Gift of Music. Deze nummers zijn helemaal aangekleed met koortjes, maar behouden hun country geluid. Aan de andere kant zijn er gevoelige tearjerking nummers zoals Where the Sun Set en Just Walk Away. De gevoeligheid zet hier de toon.

Find Me in a Song is wat dat betreft goed uitgebalanceerd en de luisteraar wordt getrakteerd op een grote diversiteit. Qua instrumentatie staat de fiddle centraal. Het is een instrument die Bragg al sinds zijn kindertijd bespeeld. Niet heel verwonderlijk dat het op Find Me in a Song zo prominent aanwezig is. Ik kan er geen genoeg van krijgen.

Jay Bragg zijn muziek is het best in te schatten in de neo-traditionalisten hoek. Dit zijn artiesten die in de jaren 90 country muziek naar een nieuw niveau brachten. Ongetwijfeld is Find Me in a Song daar dan ook op geïnspireerd. Maar laat dit album vooral voor zichzelf spreken, want het staat als een huis. Bragg schreef overigens de nummers niet zelf. Dat liet hij over aan professionele Nashville songwriters. Uiteindelijk houdt Jay Bragg bij deze plaat zich vooral aan de basis van country muziek: three chords and the truth. En soms is het gewoon zo simpel.