Jeremy Studdard – On My Own

Jeremy Studdard - On My Own album cover

Misschien is het je al opgemerkt, maar ik kan geen genoeg krijgen van instrumenten zoals de fiddle. Elk country album die dit instrument veel gebruikt kan bij mij niet meer stuk. Zelfs bij mainstream country kan ik er van genieten. Without You van Luke Combs met Amanda Shires op de fiddle is hier een veelbeluisterd nummer. De nieuwe plaat van Jeremy Studdard barst van de fiddles en dat zorgt uiteraard voor een fantastisch album.

Studdard is geboren in Tishomingo, Oklahoma en schrijft muziek en speelt gitaar sinds zijn elfde. Op 19-jarige leeftijd verhuisde hij naar Nashville om te ontdekken of hij het kon maken en zodoende doorbreken. Hij nam de komende drie jaar alles in zich op. Hij bouwde vriendschappen op, leerde de muziekindustrie kennen en maakte veel muziek.

Na deze periode verhuisde hij terug naar Oklahoma en speelde tot 2019 in de redelijk succesvolle band Jackson Tillman. De focus lag voornamelijk op Oklahoma en omgeving. Er werd dan ook intensief opgetreden en er werden twee albums gemaakt. Daarnaast kwamen de singles van die albums regelmatig in de Texas Country Music Charts. In 2019 stopte de band en ging Studdard solo.

On My Own is het debuut van Studdard. De plaat balanceert op het randje van country rock en red dirt country. Met veelal uptempo nummers en teksten uit het leven gegrepen maakt Studdard van On My Own een gedenkwaardig debuut. Zoals in het begin werd aangegeven speelt de fiddle een grote rol. Die is in elk nummer terug te horen. Maar ook pedal steel is volop aanwezig. Vermengd met een rock geluid maakt van One My Own een album met alleen maar hoogtepunten.

Het eerste wat mij te binnen schiet bij Jeremy Studdard is dat hij een kruising is van Cody Johnson en Luke Combs. De stem van Studdard doet meteen denken aan Johnson en het uptempo rock geluid aan Combs. Het zijn twee vergelijkingen die van On My Own een erg toegankelijk album maken. Je zit er vanaf opener Where You At gelijk in.

Alhoewel On My Own een beetje mainstream aanvoelt, merk je wel de authenticiteit in Jeremy Studdard. Teksten over de alom bekende verhalen zoals liefde, drank en het gewone leven maken dit album ook op tekstueel gebied erg sterk. Je wordt meegezogen in de wereld van Studdard en hij vertelt het op On My Own allemaal op manier die intrigeert en boeit. Zijn verhaal wordt op z’n allerminst op een oppervlakkige manier verteld.

Kunnen we hier van een pareltje spreken? Studdard is nog een relatief onbekende artiest, zeker buiten Oklahoma en omgeving. Maar met On My Own kan daar wel is verandering in komen. De balans van authentieke country muziek en mainstream country kan de grote massa country luisteraars over de streep gaan trekken. En als ik antwoord moet geven op mijn vraag: ja, dit is een pareltje die ontdekt mag worden voordat het te laat is. (O.E.G.)