Jon Wolfe – Dos Corazones

Jon Wolfe - Dos Corazones album cover

Ga er maar klaar voor zitten, want Texas country wordt dit jaar verrijkt met een uitgebreide nieuwe plaat van Jon Wolfe. Dos Corazones is maar liefst volgestopt met iets meer dan een uur aan country muziek. Een country plaat die min of meer de rauwe randjes schuwt en vooral de mainstream hoek op zoekt. Niets verkeerds mee, want Dos Corazones is over het geheel genomen een prima plaat en zelfs meer dan dat.

Jon Wolfe heeft de afgelopen periode goed kunnen nadenken. Wie niet vraag je je af. Maar zijn denkspinsels brachten hem voor zijn nieuwe plaat Dos Corazones naar Terlingua, Texas. Een plaatsje waar Wolfe en zijn vrouw mooie tijden meemaakten. Het idee kwam tot stand om een huis te huren in de woestijn en daar de plaat op te nemen. Het gehuurde huis heeft de naam Dos Corazones. Dos Corazones betekent overige twee harten, het plaatje is helemaal rond.

Wolfe bracht zijn producer Dave Brainard (bekend van Brandy Clark en Jamey Johnson) mee, z’n favoriete liedjessmid Tony Ramey en een extra crew om film- en fotomateriaal op te nemen. Ze hadden 11 dagen in totaal nodig om het album in grote lijnen te produceren. Daarbij zijn er meer dan 5000 foto’s en 13.5 uur aan video gemaakt. De creativiteit vlamden uit iedereen in Dos Corazones, net zoals de brandende zon dat daar fel doet.

Helaas heeft Jon Wolfe wel een bandlid moeten missen. Stagemanager Conrad Soriano is overleden aan Covid. Een groot gemis binnen de crew van Wolfe. Het zorgden voor nog meer intensiteit om van Dos Corazones een succes te maken. En als je luistert naar deze plaat merk je dat iedereen zijn best heeft gedaan om dit album tot een succes te maken.

Zoals eerder vermeld is Dos Corazones een echte Texas mainstream country plaat. Zelf Nashville zal niet wegkijken wat Jon Wolfe hier laat horen. Een regenboog van diversiteit en variatie waarbij het niveau, ongelofelijk maar waar, het meer dan een uur heel hoog houdt. Geen slappe momentjes op Dos Corazones, maar kwaliteit en kwantiteit op gelijke niveau.

Afwisseling is belangrijk voor een album. Daarom hoor je meestal de wat luchtigere nummers afgewisseld worden met het serieuze werk. Alhoewel ik die luchtigheid goed kan proeven gaat mijn voorkeur uit naar het ingetogen werk. Een nummer zoals Two Hearts in Terlingua vind ik een van de smaakmakers van Dos Corazones. De emotie in dit nummer is van ongekende klasse en daarnaast heeft het een prachtige muzikale begeleiding.

De honky tonk nummers zullen het goed gaan doen bij de country luisteraar en ook hiervan is het niveau hoog. Single Tequila Sundown is een bescheiden hit, maar ook Beers We Ain’t Drank Yet naar het einde toe van de plaat vind ik het vermelden waard.

Je vindt alles op Dos Corazones. En dan bedoel ik letterlijk alles. Country fans mis Jon Wolfe niet en neem er een uurtje voor vrij. Als je country muziek en warm hart toedraagt, dan gaat deze plaat je niet teleurstellen. Jon Wolfe for the win.

Uitgebracht door Fool Hearted Productions