Josephine Johnson – Double High Five EP

Josephine Johnson - Double High Five album cover

Americana artiest Josephine Johnson heeft een druk bestaan in de muziek, waardoor ze constant onderweg is. Vandaar dat ze een klein appartementje huurt in Nashville. Veel van haar tijd brengt ze door in staten Californië, Georgia en South Carolina. Daar treedt ze veel op en geeft muziekles. Met een Master diploma op zak in Engels timmert ze aardig aan de weg als solo artiest. Zelfs midden in de pandemie kreeg ze het voor elkaar om meer dan 220 shows te geven in het zuidoostelijke deel van Amerika. En dan is er natuurlijk ook genoeg tijd om muziek op te nemen. Inmiddels 3 albums onderweg is Double High Five haar nieuwste creatie in de vorm van een korte EP. Eerste indruk is dat Josephine Johnson met deze EP goed op weg is om een groter publiek aan te spreken. Het is zeer toegankelijk en je zit er vanaf minuut één gelijk in en blijft boeiend genoeg tot het einde. Fijne Americana tinten waarbij je makkelijk een glaasje whisky naast kan zetten. Het is snel drinken, want Double High Five is van relatief korte duur. Wat aan de ene kant jammer is, maar aan de andere kant uitnodigt om meer te ontdekken van Johnson. Als je de muziek van Josephine Johnson gaat vergelijken kom je snel uit op artiesten zoals Suzanne Santo, Emily Duff en Jade Jackson. Stoere Americana vrouwen die weten wat ze willen en hun muziek een rauw randje meegeven. Dat doet Johnson op Double High Five ook, al zijn de teksten hier iets lichter en meer open van aard. De EP straalt vooral veel positiviteit uit wat vooral tot uiting komt bij de titeltrack. Josephine Johnson toert vrolijk door en plannen zijn gemaakt om Europa aan te doen. Dat moet gaan gebeuren in de lente van 2022. Met een strak warm lente weertje, drankje erbij en live luisteren naar Johnson lijkt ver weg, maar voor je het weet zijn we zo een half jaar verder. Ik zal haar in ieder geval gaan bewonderen, want Double High Five maakt genoeg indruk om dit eens live mee te maken. Ik geef Josephine Johnson een dubbele high five terug.