Joshua Ray Walker – See You Next Time

Joshua Ray Walker - See You Next Time album cover

Zagen we vorig jaar Dallas country singer/songwriter Joshua Ray Walker met zijn album Glad You Made It, dit jaar is hij alweer terug voor een volgende worp. See You Next Time is de naam en is de sluitpost van Walker’s trilogie platen. Want een jaar vóór Glad You Made It in 2019 verscheen het debuut Wish You Were Here. Alle drie zijn fantastische moderne country platen die doordrenkt zijn van de kwaliteit.

Om gelijk maar een favoriet aan te wijzen: dat is See You Next Time. De eerste twee platen zijn ook goed, maar heb net even minder die country touch. Je merkt aan alles dat Walker met See You Next Time echt een authentiek country geluid probeert te benaderen, wat hem uiteindelijk ook is gelukt. Er komen hier niet heftige rock elementen in voor zoals dat bij de voorgangers wel het geval was.

Het mooie van Joshua Ray Walker is dat hij weet waarover hij zingt. Hij treedt al jarenlang op in diverse honky-tonks in en rondom Dallas, Texas. Die ervaringen neemt hij mee naar zijn albums en schrijft erover. Ook schuwt hij de grenzen niet, want vóór de pandemie deed hij Europa aan. De verwachting is dat hij volgend jaar weer voor optredens naar Europa vliegt. Niet iedere zanger of band uit Texas maakt dat soort beslissingen.

See You Next Time is geen overhaast werk, al zou je dat wel denken met drie platen in drie jaar tijd. De productie staat wederom onder leiding van John Pedigo die Walker de juiste richting meegeeft. Vooral positieve bewoordingen gaan uit naar het prettige fiddle-spel van Adam “Ditch” Kurtz. Dit element staat min of meer centraal op deze plaat en laat de muziek extra schijnen.

Het zwarte schaap van dit album is nummer Sexy After Dark. Past wat mij betreft niet helemaal in de context van de plaat, maar is een toevoeging die ik ook wel weer kan waarderen. Het brengt de jeugdigheid van Walker naar boven alhoewel hij nog niet zo oud is. Maar aan de andere kant zie ik hem ook niet zo snel op de dansvloer staan. De blazers maken het nummer een beetje kitsch en over-de-top, maar voor de rest weinig aan op te merken. Het brengt een balans op de plaat, die over de gehele linie toch meer ingetogen is.

En ik hou van die ingetogenheid. Cowboy, Flash Paper en Gas Station Rose zijn nummers waar ik Walker het het meest in vind uitblinken. Het aparte is dat country muziek niet zijn eerste passie is. Dat zijn genres als rock en punk. Dat kon je al een beetje horen op Wish You Were Here en Glad You Made It en Walker speelt ook gitaar in punkband Ottoman Turks. Gelukkig heeft hij country omarmt en dat tekent zich het meest af op See You Next Time.

See You Next Time is waarschijnlijk even het laatste wat we van Walker gaan horen. Uiteraard zal hij veel live optreden en hopelijk komt hij snel naar Europa. Tot die tijd heb je drie albums uitstekende country muziek om te consumeren. Elk album heeft zijn charmes, maar zoals vermeld gaat mijn voorkeur uit naar See You Next Time. Dit hier is Joshua Ray Walker die country op z’n best uitvoert. En ik kaats het balletje terug, tot de volgende keer!

Uitgebracht door State Fair Records