Justin Moses – Fall Like Rain

Justin Moses - Fall Like Rain album cover

Hier hebben we naast Andrew Marlin opnieuw een Bluegrass plaat. De ervaren Justin Moses bracht vorige maand zijn tweede solo album Fall Like Rain uit. Het is een plaat geworden waar Moses pure Bluegrass vertolkt en beroep doet op verschillende muzikant vrienden. Deze musici maken van Fall Like Rain een album die zich in positieve zin onderscheidt van de rest.

De muzikale ervaringen van Moses dateren terug naar zijn kindertijd. Toen al kwam hij in aanraking met de mandoline. Dat was het startschot voor een rijke carrière in de muziekindustrie. Hij heeft opgetreden met artiesten zoals Emmylou Harris, Vince Gill, Rosanne Cash en Marty Stuart. Tel daarbij op de talloze muziek prijzen die Moses heeft gewonnen en je hebt een ervaren rot in het vak.

Ik heb het op deze website al meer gehad over mandoline- en solo artiest Sierra Hull. Zij heeft vorig jaar haar plaat 25 Trips uitgebracht en speelde mee op Sturgill Simpson’s Cuttin’ Grass volumes. In 2017 trouwde Hull met Justin Moses en de twee zijn sindsdien onafscheidelijk. Op muzikaal gebied treden ze samen op en produceren ze met elkaar muziek. Een winning-duo.

Op Fall Like Rain komt Sierra Hull dan ook terug op Taxland. Een instrumenteel nummer waar uiteraard de mandoline extra doorschijnt. We horen hier opnieuw het grote talent van Hull. Het nummer wordt gecompleteerd met akoestische gitaren en fiddles. Het duo is hier uitstekend in vorm.

En zo is de hele plaat een knap staaltje Bluegrass muziek. De balans tussen nummers met zang en instrumentale nummers is nagenoeg gelijk. Moses heeft naast dat hij sommige nummers zelf zingt verschillende musici gevraagd om bij te dragen. Het zijn voor mij nog onbekende Bluegrass artiesten zoals Dan Tyminski, Del McCoury en Shawn Lane. Maar uitnodigen om deze artiesten verder te ontdekken doet het zeker. Daarvan zijn de samenwerkingen op Fall Like Rain mij goed bevallen.

Bluegrass is als country genre een van mij favoriete genres van de laatste jaren geworden. Sturgill Simpson en Sierra Hull hebben daar vorig jaar meer dan aan bijgedragen. Het is in ieder geval een heel avontuur om deze muziek verder te ontdekken. De aantrekkingskracht van deze muziek is zo sterk dat ik maar wat blij ben om nieuwe artiesten zoals Moses te ontdekken. Het perfectioneren van instrumenten is bij Bluegrass leidend en dat is wat ik zo goed en knap vind aan deze muziekstijl.

Justin Moses heeft met Fall Like Rain een plaat gemaakt waar ik dit jaar nog vaak naar toe terug ga grijpen. En de verschillende samenwerkingen met bovengenoemde artiesten op Fall Like Rain zorgen ervoor dat ik genoeg huiswerk te doen heb. Daar heb ik eerlijk gezegd helemaal geen problemen mee. Integendeel, ik denk dat mijn interesse voor het Bluegrass genre alleen maar zal groeien. Eigenlijk zou iedere country luisteraar dit genre moeten ontdekken, want zo goed is het. (Mountain Fever Music Group / DBA Mountain Fever Records)