Kacey Musgraves – star-crossed

Kacey Musgraves - star-crossed album cover

De druk om te presteren na een winnende Grammy plaat is groot. Alle ogen zijn op jouw gericht en men kijkt uit naar de volgende plaat. Kacey Musgraves won een Grammy voor haar album Golden Hour uit 2018. In die periode was ze verliefd en trouwde in 2019 met muzikant collega Ruston Kelly. Dat huwelijk werkte totaal niet en vorig jaar scheidden de wegen van de twee. Het huwelijk, de scheiding en alle perikelen er omheen komen samen op nieuwe plaat star-crossed.

Neigde Golden Hour nog enigszins naar country, met star-crossed is dat country randje helemaal verdwenen. En geef Kacey Musgraves eens ongelijk. Het is waar dat ze veel te danken heeft aan country muziek, maar werd daar immers ook makkelijk door opzij gezet. Met de toenemende populariteit van Golden Hour zoekt ze met star-crossed nieuwe wegen op. Je hoort veel negatieve reacties. Het album zou saai zijn en niet te vergelijken met Golden Hour qua niveau.

Ik vind alle tumult wel meevallen. Voordeel is dat ik mij al had ingesteld dat star-crossed no way country zou zijn. Kacey Musgraves maakt een logische stap naar pop en doet dat naar mijn mening heel behoorlijk. Ik moet daarbij toegeven dat het in het begin mij niet echt greep, maar star-crossed geeft meer prijs na een aantal keer luisteren.

Dan komen nummers zoals simple times, breadwinner, angels en keep lookin’ up toch wel heel goed uit de verf. Gewoonweg niets mis mee. En daarbij luistert heel star-crossed prima weg, ondanks de speelduur van meer dan 45 minuten. De vocals van Musgraves gaan niet vervelen en ik kan er uren naar luisteren. Dit is voor mij toch wel een van de krachtpunten van haar albums.

star-crossed is opgenomen door dezelfde producers als Golden Hour, maar je merkt dat Musgraves een groot aandeel heeft gehad in de productie. Misschien hadden er hier en daar wat scherpe randje bij kunnen komen, maar de plaat klinkt subtiel en is rijk met elektronische invloeden. Het klagen vind ik zeer overdreven, want ook als pop-album is dit er een van buitencategorie.

Country is teleurgesteld, maar in plaats daarvan boort Kacey Musgraves een heel nieuw publiek aan met star-crossed. Dat begon al met de semi-pop van Golden Hour en dat wordt hiermee uitgestrekt. De vraag is wat star-crossed gaat doen met de populariteit van Musgraves. Als dit zich in een stijgende lijn gaat ontwikkelen, en ze hiermee veel erkenning krijgt, bewandelt ze het juiste pad. Blijven de cijfers achter dan is er altijd nog de mogelijkheid om terug te keren naar country voor een volgend album. Desalniettemin vind ik deze break-up plaat zeer geslaagd en vermaak ik er mijzelf er nog wel een tijdje mee. En voor de volgende albumcyclus ben ik gewoon weer van de partij en blijf benieuwd naar haar ontwikkelingen. Kacey Musgraves is alles behalve saai.

Uitgebracht door Interscope Records