Kiely Connell – Calumet Queen

Kiely Connell - Calumet Queen album cover

Courtney Marie Andrews bracht vorig jaar met Old Flowers mijn favoriete plaat uit van 2020. Dat album is sobere Americana muziek die je op het puntje van je stoel houdt. Door de melancholische stem van Andrews begeef je je even op een roze wolk zoveel moois hoor je voorbij komen. Kiely Connell maakt met Calumet Queen net zo’n album, alleen zit er bij deze dame nog net even wat meer pit in zowel qua stemgeluid als instrumentatie.

Kiely Connell is vanuit haar thuisstad Hammond, Indiana, de laatste jaren neergestreken in de muziek stad waar het allemaal gebeurt, Nashville. Alhoewel Nashville bekend staat om haar zoetige country laat Connell op haar debuut horen dat het ook anders kan. Je vindt op Calumet Queen niet wat ook maar iets uitwijst naar invloeden uit Nashville mainstream country. En dat is wat mij betreft een hele goede keuze van haar geweest.

Om de eenvoudige reden dat Kiely Connell authentiek is en haar country helden kent. Niet zomaar hoor je gelijkenissen met Patsy Cline en Emmylou Harris. Volkomen terecht wat mij betreft en je merkt dat Calumet Queen zo’n zelfde dynamiek uitstraalt. De muziek klinkt ontzettend sterk en krachtig. Dat komt met name door het grote bereik dat Connell uit haar mond laten komen, maar ook door een fijne muzikale inkleuring.

Die muzikale inkleuring is erg oude school country met veel fiddles, drums, akoestische gitaren plus pedal steels op de achtergrond. De producer van deze plaat is Don Bates uit Nashville. Zegt mij eerlijk gezegd weinig en albums van artiesten die hij eerder produceerde zeggen mij ook niet veel. Wat ik wel over Don Bates kan vertellen is dat hij het in zijn vingers heeft, althans afgaande op Calumet Queen. Met een rijk palet aan instrumentatie tovert hij het ene mooie nummer na het andere mooie nummer eruit. Connell heeft zich heel goed laten leiden door een producer die weet waar hij mee bezig is.

De plaat is wat dat betreft sterke alternatieve country die je gelukkig steeds meer voorbij hoort komen. Het is duidelijk dat er een markt voor is en steeds meer country liefhebbers pakken dit alt country genre op. Kiely Connell past daar prima tussen en ik voorzie voor haar een geweldige toekomst. Met een debuutplaat als Calumet Queen legt ze stevige fundamenten voor het verloop van haar carrière.

Wil je zo tegen het eind van het jaar nog een goed country album meepikken voor als het eindejaarslijstje nog niet helemaal compleet is? Geef Calumet Queen eens een kans. Zoals gezegd bevindt Kiely Connell zich in het straatje van Courtney Marie Andrews, Emmylou Harris en ook een Suzanne Santo. Krachtige country muziek met geweldig krachtig stemgeluid en dito instrumentengebruik. Je kan niet misgaan met deze plaat en zal na het luisteren net zo lyrisch zijn als ik dat was en nog steeds ben.