Kishi Bashi – Emigrant EP

Kishi Bashi - Emigrant album cover

Ik kwam in 2019 in aanraking met Kaoru Ishibashi, artiestennaam Kishi Bashi, met zijn doorbraak album Omoiyari. Daarvoor had hij al een aantal albums uitgebracht, maar met zijn laatste brak hij echt door bij een groter publiek. Ik zag hem dan ook in Paradiso zaal Bitterzoet in Amsterdam. Een kleine en intieme zaal met Kishi Bashi op de fiddle en zijn wingman Tall Tall Trees op de banjo. Fantastisch concert die mij nog lang zal na blijven. De muziek van Bashi is moeilijk te categoriseren. Is het folk? Is het pop? Is het rock? Het heeft in ieder geval veel oosterse invloeden waar Bashi’s roots liggen. Het maakt eigenlijk ook niet uit wat voor soort genre Kishi Bashi is, want zijn muziek is dromerig, vol met melodieën en uiterst genietbaar. Nummers van zijn eerdere platen zoals Manchester, I Am the Antichrist to You en Marigolds zijn regelrechte klassiekers. Op zijn nieuwe EP Emigrant staan er ook weer van zulke pareltjes op. Wait for Springtime en Early Morning Breeze zijn de prijsnummers hier, maar heel Emigrant spreekt aan. Knap hoe Kishi Bashi het vuur er in weet te houden en ontzettend makkelijk unieke melodieën uit zijn mauw schudt. Ja, dit is een artiest die je tegenwoordig maar heel af en toe voorbij ziet komen. Een die iets nieuws doet en een eigen geluid weet te brengen. Ondanks dat de Emigrant EP voor de Kishi Bashi kenner niet iets heel nieuws is is het weer genieten. Hij mag wat mij betreft nog lang door gaan met dit soort muziek maken, want ik kan er genoeg van krijgen. Klasse. (Joyful Noise Recordings)