Kyle McKearney – Down-Home

Kyle McKearney - Down-Home album cover

Het wordt weer eens tijd om een authentieke country plaat te recenseren. Ik klaag niet hoor met aanverwante genres zoals folk en roots muziek, maar country muziek luister ik toch het graags. Dan komt het toch goed uit dat Kyle McKearney juist net zijn nieuwe plaat Down-Home uitbrengt. De album cover doet mij al blij maken, de muziek des te meer.

Maar ik kan goed begrijpen als je nog nooit van Kyle McKearney hebt gehoord. Ik in ieder geval niet. Dat vraagt om een introductie. McKearney is een Canadees en opgegroeid in een klein plaatsje in British Columbia. Hij kreeg country en bluegrass muziek met de paplepel ingegoten. Door een korte verblijf in Nashville leerde hij het vak als muzikant en nam die ervaring mee naar zijn huidige thuis Calgary, Alberta. Je zou verwachten dat McKearney voor een carrière in de country zou kiezen, maar niets is minder waar. Samen met zijn broer richtten hij een indie bandje op genaamd The New Electric. Het was een bescheiden succes.

Maar de country call bleef roepen en zodoende koos McKearney het afgelopen jaar om een volwaardige country plaat uit te brengen en zijn solo carrière te starten. Down-Home is het eerste resultaat en het is gelijk een binnenkomer van jewelste. Sommige platen grijpen je meteen beet. Dat deed deze plaat met mij. Toen ik de eerste single Each and Every Day hoorde wist ik meteen dat dit album alles is wat ik zoek in country muziek.

Nu ik het album meerdere keren voorbij heb horen komen vind ik het nog steeds geweldig. Dit is country muziek in een modern jasje en zoals het hoort te zijn. Kyle McKearney straalt een en al authenticiteit uit en laat zich snel vergelijken met die andere Canadese country held Colter Wall. Alhoewel Wall diep in hele oude country duikt, blijft McKearney met Down-Home vooral bij deze tijd. Traditioneel in de vorm van een Merle Haggard, Waylon Jennings of Johnny Cash is het allerminst, daarvoor heeft de muziek een té moderne productie.

Maar je hoort wel duidelijk dat Kyle McKearney het echte werk is. De plaat klopt aan alle kanten en je vindt er genoeg momenten die je heerlijk meevoeren naar de ruige vlaktes van Alberta. Er zitten een paar hele mooie nummers tussen zoals opener Devil Water, maar ook afsluiter Sweet Summer Rain. Die laatste is een erg krachtige en moderne country track waar de vocals van McKearney volop uitblinken.

Ja, ik luister Down-Home met een voldaan gevoel uit en laat mij tijdens deze muzikale reis helemaal meevoeren naar de plaatjes die McKearney hier voor ons voorschotelt. Het is een album die genoeg karakter toont en diepe indruk maakt. Dit zijn albums die je niet zo vaak voorbij hoort komen, maar als dat eenmaal gebeurt, kom je er een paar dagen niet van los en neem je alles gretig in je op. Kyle McKearney is een naam om te onthouden. Luister naar deze plaat en je begrijpt waarom.

Uitgebracht door Kyle McKearney Music