LANCO – Honky-Tonk Hippies EP

LANCO - Honky Tonk Hippies album cover
LANCO - Honky Tonk Hippies album cover

Nashville country band LANCO leerde ik een paar jaar geleden kennen door het nummer Greatest Love Story. Dat nummer stond hier vaak op en is het ultieme liefdesliedje. Maar de rest van het jonge oeuvre van deze band deed vrij weinig bij mee. Het debuutalbum Hallelujah Nights en LANCO liet ik dan ook voor de rest links liggen. Middle-of-the-road mainstream country muziek, je moet er van houden.

Tot vorige week de EP Honky-Tonk Hippies onder mijn aandacht kwam. Een machtige titel waarvan ik lichtelijk opveerde en hopend op een authentieke country plaat. Dat is deze EP dus niet geworden. Eigenlijk wordt dezelfde formule door LANCO gehanteerd zoals hun eerdere muziek. Toegegeven, het is allemaal niet slecht, maar het heeft weinig smoel. De instrumentatie is zoetelijk gladgestreken en de nummers zijn weinig indrukwekkend.

Ze kiezen voor de weg van de minste weerstand en daar is niets mis mee. Het album Hallelujah Nights was een grote hit en won veel awards. Een snelle blik op de Spotify statistieken van LANCO en het moge duidelijk zijn dat ze bij de mainstream zijn doorgebroken. Greatest Love Story heeft meer dan 200 miljoen streams! Tsja, waarom zou je dan voor de productie van nieuwe muziek een weg inslaan zoals honky tonk?

Honky-Tonk Hippies is een leuk tussendoortje. Titelnummer en opener Honky-Tonk Hippies is aardig en daarnaast heb ik Greatest Love Story maar weer eens gedraaid. LANCO is een prima Nashville band, maar of ik er helemaal onderste boven van ben? Nee, dat dan weer niet. Als Nashville country helemaal je ding is, dan is deze band een prima instapmodel. Dat geldt zowel voor het debuut Hallelujah Nights als Honky-Tonk Hippies.